Intensief maar prachtig werk in het speciaal basisonderwijs
„Van jongsaf aan wilde ik al juf worden. Omdat ik meer een doener ben, koos ik op de pabo voor de SAM-opleiding, Samen in ontwikkeling. Twee dagen per week was ik in Gouda om lessen te volgen, een dag deed ik zelfstudie en twee dagen per week liep ik stage. Na één jaar SAM ben ik overgestapt op de duale opleiding.
Ik had nooit gedacht dat ik in het speciaal onderwijs zou terechtkomen. Een collega had de overstap gemaakt en ik vroeg of ik een dagje kon meelopen. Toen is de vonk over geslagen. Ik heb gesolliciteerd op de Rehobothschool in Barneveld. Drie jaar geleden ben ik begonnen. Ik geef nu les aan groep G+ vergelijkbaar met een groep 6/7 van de basisschool. De + staat voor cluster vier. Bij ons op school werk je minimaal met twee volwassenen in een klas, een leerkracht en een onderwijsassistent.
Er zitten alleen maar jongens in onze klas, elf in totaal. De meesten hebben een aan autisme verwante stoornis soms ook gecombineerd met ADHD of hechtingsproblematiek. Ze zijn gebaat bij veel structuur en duidelijkheid.
In het speciaal onderwijs moet je vaak op je intuïtie afgaan. Als een leerling bijvoorbeeld onrustig is, dan kan het zijn dat een bepaald deel van het dagprogramma spanning oplevert. Je gevoel kan je vaak helpen om te kijken wat de leerling belemmert om zijn werk te doen. Ik neem hem dan even apart en benoem dat. Dat is vaak al een opluchting voor zo’n jongen. Als de juf er is, komt het goed, zij helpt me om het op te lossen. Ik vraag hem dan wat hem gaat helpen om de onrust weg te nemen. Dat is zo leuk aan de bovenbouw, zij kunnen dat zelf aangeven.
Anne-Ruth, mijn collega, en ik lossen ook veel dingen op met humor. Dit helpt vaak erg goed en zorgt ook voor een goede sfeer. Een tijdje geleden waren de jongens niet helemaal in de stemming om te lezen. Na vijf tellen was het nog niet stil, vandaar dat we zelf ons boek pakten en heerlijk gingen lezen. De kinderen keken wat verbaasd op dat de juffen niet meer reageerden en pakten toen zelf ook maar hun boek en binnen na twee minuten waren ze ook allemaal stil aan het lezen. Zo’n trucje werkt vaak maar één keer trouwens. Het is intensief werk, maar wel prachtig om te doen. We genieten er erg van!”
Leeftijd: 24
Opleiding: havo, pabo (Driestar hogeschool)
Functie: leerkracht speciaal onderwijs cluster 4 op de Rehobothschool in Barneveld
Woont: met echtgenoot in Ede
Zelf ook enthousiast over je werk? Meld je dan aan via vrijdag@refdag.nl