Last hebben van langdurige coronaverschijnselen én examen moeten doen. Het overkomt meerdere leerlingen van het Van Lodenstein College in Amersfoort.
De impact van Long Covid op leerlingen kan groot zijn, ziet Roelof Meijer, teamleider vwo-bovenbouw van het Van Lodenstein College in Amersfoort. „Een jongen uit 5 vwo die voorheen allemaal achten en negens haalde, heeft sinds hij corona kreeg geen toets meer gemaakt. Hij kan de leerstof niet meer onthouden. Een leerlinge uit vwo 6 kreeg na een coronabesmetting last van concentratie- en vermoeidheidsproblemen. Het centraal examen moest ze daarom uitstellen.”
Volgens Meijer waren er niet eerder zoveel leerlingen die last hebben van langdurige coronaverschijnselen. Het gaat momenteel om tien leerlingen in de vwo-bovenbouw, 4 procent van het totaal.
Ook valt het hem op dat dit jaar meer scholieren hun examens spreiden, om zo meer tijd te hebben voor de voorbereiding. Acht van de negentig examenkandidaten stelden een of meerdere examens uit naar het tweede tijdvak. Fors meer dan vorig jaar, toen vier van de honderd leerlingen daartoe besloten. „Het spreiden van examens is de redding van velen”, verwacht Meijer.
Ergotherapeut
Ada Jansen-Versluis, moeder van een tienerdochter met Long Covid, vindt het jammer dat de online lessen zijn afgeschaft. Voor haar dochter was het namelijk ideaal om lessen thuis te kunnen volgen. Volgens Meijer is het in overleg echter wel mogelijk dat leerlingen onlinelessen volgen, zegt hij. „We hebben meerdere vwo-leerlingen die dat doen. Voor hen is dat heel fijn, al vormt het voor docenten een extra belasting.”
Jansen doet de aanbeveling speciale begeleiders voor scholieren met Long Covid aan te stellen. Volgens Meijer zijn er echter al allerlei aanspreekpunten op school, scholieren kunnen bijvoorbeeld bij de mentor terecht.
Ook worden sommige leerlingen begeleid door een ergotherapeut, die hen leert de schaarse energie goed te besteden.
Sporten
Het valt Meijer op dat veel leerlingen met Long Covid ook hoogbegaafd (hb) zijn of te maken hebben met autisme. Voor die eerste groep is er al begeleiding door een hb-coach. Veel leerlingen met autisme zijn ondergebracht in een integratieklas. Hen belasten met een extra coach voor het leren omgaan met de coronaklachten lijkt hem onverstandig.
Ouders zoals Jansen staan dagelijks voor de keus: kan mijn kind wel of niet naar school vandaag? „Dat is ook de verantwoordelijkheid van de ouders”, zegt Meijer. „Als school kunnen wij dat niet beoordelen.” De teamleider zegt wel vaker dan voorheen gebruik te maken van een ggd-arts, die als externe expert kan beoordelen wat de belastbaarheid van een kind is.
Jansen denkt dat kinderen met Long Covid veel baat kunnen hebben bij lotgenotencontact. Ze zouden bijvoorbeeld wekelijks samen kunnen sporten, stelt ze voor. Ligt daar een taak voor het Van Lodenstein? „Dat betwijfel ik”, zegt Meijer. „Als deze leerlingen op school zijn, stel ik het op prijs dat ze lessen volgen. Ze hoeven met gym juist niet mee te doen, omdat dat vak veel inspanning vergt.”