Gebed voor de schepping centraal in Kroonbede Den Haag
„Wij hebben de verantwoordelijkheid naar onze Schepper en naar elkaar om goed voor de aarde zorgen. De overheid staat voor enorme dilemma’s. Juist nu is het van belang om onze overheid en volksvertegenwoordiging wijsheid en kracht toe te bidden.”
Dat zei ds. M. Groen, predikant van de christelijke gereformeerde Nebokerk te Den Haag, dinsdagavond aan het begin van de Kroonbede in de Waalse Kerk te Den Haag. De Kroonbede is een initiatief van verschillende Haagse kerken en wordt traditiegetrouw gehouden in de week voorafgaand aan Prinsjesdag. De Kroonbede had als thema: ”Gebed voor de schepping”.
Dr. A. J. Plaisier, predikant van De Brug in Amersfoort, stelde dat een discussie over de vraag of God de wereld echt in zes dagen geschapen heeft nutteloos. „Gevolg van die discussie is dat daardoor het wonder van de zevende dag amper wordt gezien. Op die dag rustte God van de werken van Zijn handen. God wist van ophouden om ruimte te maken voor de zegen.”
Wie waardeert en leeft van de zegen, weet van ophouden, stelde hij. „Waar zijn we dat kwijtgeraakt? Hoe is het zover gekomen dat dit glanzend perspectief is verduisterd?” vroeg dr. Plaisier.
Daarvoor wees hij naar Adam en Eva. „Die konden geen grens accepteren en grepen naar de verboden vrucht.” Ook stond hij stil bij Romeinen 8 waar Paulus schrijft dat de schepping ten prooi is gevallen aan de zinloosheid. De aarde zucht en kraakt in al zijn voegen. „Vandaag wordt de rekening gepresenteerd. Hard en meedogenloos. We hebben de wereld en onszelf uitgebuit. Die gaat intussen aan vlijt ten onder.”
Maar de zevende dag is gebleven, stelde hij. „God is meegegaan, ook in de val van de schepping. God heeft zich zelfs ingegraven in deze schepping in Zijn geliefde Zoon. Als we die dag uit de werkelijkheid halen, dan houden we zes lege dagen van dood materiaal over.”
Afhankelijk
Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) vertelde wat het betekent om gelovige te zijn. Grinwis groeide op in een boerengezin op Goeree-Overflakkee. „In mijn jeugdjaren was God vooral ontzagwekkend en alomtegenwoordig. We wisten ons in alles van Hem afhankelijk. Dat was bevindelijke geloofsbeleving, thuis en in de kerk.”
Hij vertelde dat hij opstandig werd als een product op de veiling werd doorgedraaid. „Daar werd ik opstandig van. Mijn vader berustte erin.” Grinwis leerde in zijn leven God steeds meer kennen als de genadige, door Jezus Christus.
„Het leven heb je niet in eigen hand. Wel ben je geroepen om hard te werken. Dat maakbaarheid een illusie is, zie ik terug in bidden voor de schepping. Afhankelijkheid is geen lijdelijk afwachten of de voorspellingen van de wetenschappers uitkomen. Afhankelijkheid gaat samen met de roeping de handen uit de mouwen te steken voor de schepping”, zei hij.
Gebeden
Maaike Harmsen, theoloog en gereformeerde vrijgemaakt voorgangster te Rijswijk bad om wijsheid voor de overheid en haar dienaren. Sam Nanhu, voorganger van de buurtkerk Zout der Aarde in Den Haag, bad voor land en samenleving. „Laten we elkaar accepteren en waarderen en elkaar zien door de bril van Jezus’ liefde.”
Ds. E. K. Foppen, predikant van de Bethlehemkerk in Den Haag, sprak een gebed uit voor de wereld. Hij betrok daarin hen die op de vlucht zijn geslagen en zij die lijden onder terreur en dreiging.