De Olijfberg: plek van uitzien
Het is de plaats waar de Heere Jezus ten hemel voer. Het is de plek ook waar Hij zal terugkeren. Immers, alles wordt nieuw.
De Olijfberg, normaal gesproken wemelt het op de heuveltop van de toeristen. Zo niet deze morgen. Toeristen zijn er niet; zelfs locals laten het afweten. Rust en stilte op de Olijfberg; misschien is dat wel een voorwaarde om deze plek echt op waarde te schatten.
De Olijfberg, de plek is als een navel: hij verbindt hemel en aarde. Die verbinding was er toen Jezus vanaf de Olijfberg ten hemel voer. Die verbinding zal er ook zijn als de hemelpoort opnieuw opengaat en wij allemaal Hem op diezelfde Olijfberg zullen zien neerdalen.
Ramshoorn
Op welke dag? Dat weet alleen de Vader in de hemel (Marcus 13:32). Op het moment zelf zullen wij het echter weten ook. De maan verschiet van kleur en een goddelijke hand verduistert de zon (Mattheüs. 24:29). En niet onbelangrijk: de ramshoorn zal schallen (”bazuin”, Mattheüs 24:31 en 1 Thessalonicenzen 4:16).
Een ramshoorn; dit merkwaardige instrument hoort bij Rosj Hasjana, Joods Nieuwjaar. Dinsdag klinkt in alle synagogen honderdmaal de klank van de sjofar. Muziek kun je het eigenlijk niet noemen. Het is als een schrille schreeuw, een rauwe roep tot waakzaamheid.
Joodse Nieuwjaar (ook wel ”feest van het bazuingeschal” of ”dag van de sjofar”) is het eerste in de reeks Joodse najaarsfeesten (Joods Nieuwjaar, Grote Verzoendag en Loofhuttenfeest).
De Joodse voorjaarsfeesten zijn alle letterlijk vervuld door Jezus Christus bij Zijn eerste komst. Pesach was de dag van Zijn sterven, het Feest van de eerstelingen de dag van Zijn opstanding en de uitstorting van de Heilige Geest vond plaats op het Wekenfeest.
Mogen we hetzelfde verwachten voor de najaarsfeesten; worden deze feesten vervuld bij Jezus’ tweede komst? Vormen de Bijbelse feesten (Leviticus 23) de kalender van Gods heilsgeschiedenis? In dat geval is er reden te verwachten dat Jezus terugkomt op Rosj Hasjana; inderdaad, als de bazuin klinkt.
Eerste rang
Hoe dan ook, op de Olijfberg is het deze morgen stil. De gouden Rotskoepel schittert in de zon. Ergens halverwege de helling begraven enkele orthodoxe Joden een geliefde. Ook Joden verwachten de komst van de Messias op de Olijfberg. Zij die op de Olijfberg begraven worden –een kostbare aangelegenheid– staan bij de (weder)komst van de Messias eerste rang, zo is de gedachte.
Aan de voet van de Olijfberg –in het Kidrondal– klinkt een kakofonie van claxons. Gebrek aan perspectief maakt van de mens een onrustig wezen. Het is volbracht. Nog even geduld; Hij komt. Alles wordt nieuw!