In de Gelderse en Utrechtse Vallei is ophef ontstaan rond een reclamecampagne met de slogan ‘Durf jij vreemd te gaan?’.
„Smakeloze en suggestieve borden vervuilen de openbare ruimte in onze regio”, schreef Bart van der Tang, bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar SGP-lijsttrekker in Rhenen, op Twitter. Eerder verzette de Rhenense SGP zich tegen posters van datingsite Second Love in bushokjes.
De nieuwe reclame is een actie van het regionale Knooppunt Techniek. Deze organisatie wil onderwijs beter laten aansluiten op de vragen van de toekomst en het imago van technische beroepen verbeteren. De Regio FoodValley, waarin de gemeenten Barneveld, Ede, Veenendaal, Rhenen, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen, samenwerken, ondersteunt de campagne. De reclameborden staan in de hele Vallei langs de weg.
Knooppunt Techniek is zich ervan bewust dat de slogan gewaagd is. „Dat moet ook als we willen dat mensen in actie komen”, meent directeur Joop Hazeleger. „Om mensen aan het denken te zetten, moet je ze verrassen”, zegt Daan Overeem, die de campagne ontwikkelde. „Wie de slogan ziet, zal best even in de war zijn. Grote kans dat men niet meteen aan werk denkt en dat is nu precies de bedoeling… We willen inwoners ermee prikkelen om op een andere manier te kijken naar werk en hun vaardigheden en op zoek te gaan naar werk dat écht bij hen past. De arbeidsmarkt verandert, door technologische ontwikkelingen en de energietransitie groeit de vraag naar technisch personeel.”
Van der Tang vindt dat geen rekening wordt gehouden met de gevoelens in de regio. Hij suggereert op Twitter dat FoodValley heeft meebetaald aan de campagne. Burgemeester Hans van der Pas van Rhenen weerspreekt dat in een reactie. „Hier zit geen euro in van de samenwerkende gemeenten in FoodValley. Het is een actie om meer technisch personeel te werven in de regio en ook ik vind de campagne uitermate ongelukkig.”