Vanachter je pc netwerken én solliciteren op de Digitale Banenbeurs
Veel starters vinden een baan via een carrièrebeurs. Door de coronacrisis ging er echter een streep door alle evenementen. Daarom vindt op maandag 28 juni de eerste landelijke Virtuele Banenbeurs plaats.
De 34-jarige Marieke Wehner is manager bij de Sollicitatiedokter. Dit onlineplatform helpt en begeleidt werkzoekenden in het sollicitatieproces. Wehner heeft alles uit de kast getrokken om de eerste virtuele banenbeurs tot een succes te maken. „Toen ik hier begon, wilde ik wel iets unieks neerzetten”, vertelt ze.
Aanvankelijk had Wehner zo haar twijfels of dit zou lukken. Toen ze echter in contact kwam met een bedrijf dat virtuele 3D-omgevingen ontwerpt, zag ze het helemaal voor zich. „Normaal is een onlineplatform 2D, dat is niet zo bijzonder. Maar een driedimensionaal platform maakt de beleving een stuk echter”, stelt ze.
Wehner legt uit hoe het werkt. Studenten met een bachelordiploma en young professionals –mensen met bachelordiploma en maximaal vijf jaar werkervaring– kunnen een account aanmaken op de website van de Virtuele Banenbeurs. Dit is het enige dat nodig is om de digitale beurs te bezoeken.
Games
Na het inloggen kan de bezoeker een competentietest maken, waarbij zijn of haar vaardigheden in kaart worden gebracht door middel van games. Het maken van de test is niet verplicht, maar Wehner raadt dit wél aan om zo de kans op het vinden van een leuke baan te vergroten. De toets kan tot en met 20 juni worden gemaakt.
Op basis van de uitslag krijgen bedrijven die dat willen een lijst met vijftig kandidaten toegestuurd die het best voldoen aan de vacature-eisen. Wehner: „Deze bedrijven kunnen dan een persoonlijk videogesprek aanvragen met die kandidaten. Op 25 juni krijgt de bezoeker te zien welke bedrijven met hem of haar willen spreken.”
De deelnemer kan op 28 juni vanuit de eigen omgeving naar de beurs ‘wandelen’. Hier kunnen de stands van alle deelnemende bedrijven worden bezocht. Ook grote bedrijven als Google, Heineken, Zeeman en Lidl zijn op de beurs aanwezig.
Ook zijn er in de centrale beurshal allerlei masterclasses, presentaties en workshops te volgen. Voor elk wat wils dus. Wehner rekent daarom op veel interesse. Ze gaat uit van „toch zeker 3000” bezoekers. Aanmelden kan tot de dag dat de beurs start.
Beleving
Het gebouw ziet er precies hetzelfde uit als de evenementenlocatie DeFabrique in Utrecht. Ook dat draagt bij aan de beleving, stelt Wehner. Als de bezoeker vanachter zijn of haar pc op de beurshal klikt, konen alle verschillende stand tevoorschijn. Hier kan te allen tijde een praatje worden gemaakt met de standhouders.
Op de beurs is er ook een digitale netwerkruimte. Hier lopen mensen (avatars) rond die kunnen worden aangesproken door op diegene te klikken. Achter elk poppetje schuilt een persoon die elders achter zijn beeldscherm zit. „Zo kan je met mensen ‘praten’ via de chat. Hier lopen ook veel recruiters rond”, weet Wehner.
Wehner is enthousiast op het door haar bedachte concept. Bedrijven kijken zo éérst naar de kwaliteiten van de kandidaat in plaats van de achternaam of het geslacht. Dat de beurs digitaal is, ziet ze ook als een voordeel. „De drempel om ‘binnen te stappen’ is veel lager dan bij een fysieke beurs. Bij mooi zomerweer kan je in de achtertuin gewoon je beeldscherm uitklappen.”