Leidende doelen Great Reset zijn giftig
Natuurlijk kent de Great Reset ook nobele doelen. Maar dan kun je je nog steeds afvragen hoe Bijbels het is om tegelijk mensen in geestelijk opzicht te hersenspoelen met westerse progressieve ideologie.
Onlangs schreef ik dat de Great Reset in volle gang is (RD 15-5). Ook bekritiseerde ik de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties als moreel kompas voor deze ”reset”. Het artikel riep reacties op, waaronder die van Willem Pos (RD 21-5). Hij ontwaarde elementen van complottheorieën en meent dat het meevalt met de macht van internationale organisaties. De doelen van de VN zouden bovendien in meerderheid Bijbels zijn. Hij heeft me niet overtuigd.
Mijn beschrijving van de Great Reset had weinig van doen met complotdenken. Ieder die dit denkt, raad ik aan om het boek ”COVID-19: The Great Reset” te lezen. Daarin geven de voorzitter van het World Economic Forum, Klaus Schwab, en co-auteur Thierry Malleret een beschrijving van de ”reset” die momenteel gaande is vanuit meerdere invalshoeken (economisch, sociaal, geopolitiek, enzovoort). Schwab stelt daarnaast dat het urgent is om méér te doen. Ik citeer enkele uitspraken: „Om dit te voorkomen (gedoeld wordt op een catastrofe, L. T.) moeten we zonder uitstel de Great Reset in gang zetten.” „De pandemie geeft ons een korte zeldzame kans om ons te bezinnen, ons een nieuwe wereld voor te stellen, en onze wereld te resetten.” Termen als ”nieuwe wereld” en ”nieuwe orde” vallen regelmatig in het betoog van Schwab. Hij schetst doemscenario’s als zo’n Great Reset er niet snel komt. Zijn ideeën kregen steun van prominente wereldleiders. Alle reden dus om die tegen het licht te houden.
Rechtsorde
Internationale organisaties zoals de VN en het World Economic Forum (WEF) hebben geen macht maar invloed, stelt Pos. Staten blijven volgens hem uiteindelijk bepalend. Dat is maar deels waar. Macht kan immers op allerlei manieren uitgeoefend worden. Denk aan Facebook en Twitter, die president Trump in de ban deden. Internationale organisaties bepalen bovendien steeds meer welke regels voor Nederlandse burgers gelden.
Nederland kent een ”gematigd monistisch stelsel”. Internationale rechtsregels hebben een directe werking in onze Nederlandse rechtsorde en krijgen voorrang op ons nationale recht. Nog een voorbeeld: internationale organisaties nemen resoluties aan die zomaar onderdeel worden van het internationale gewoonterecht. Met name op het gebied van mensenrechten –sowieso een steeds verder uitdijend begrip– worden langs deze weg besluiten genomen met vergaande gevolgen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om lhbt-rechten.
Nu is het WEF geen volkenrechtelijke organisatie, maar een niet-gouvernementele organisatie (ngo). De VN en de EU zijn dat wel. Het punt is alleen dat in het denken van Schwab het WEF een voorbeeld is van een ”stakeholder” die actief kan en moet participeren in bestaande en nieuwe mondiale organisaties, zoals dat ook geldt voor tal van andere grote ngo’s. Dit maakt het diffuus waar de macht ligt. Bovendien ontbreken mogelijkheden voor parlementaire controle.
Progressief denken
De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN breng ik niet in verband met Covid-19 en de Great Reset, Schwab doet dat. In zijn boek fungeren ze als de doelen waar de wereld zich in het kader van de Great Reset op moet richten. Volgens Pos is alleen SDG 5 (gelijkheid van man en vrouw) problematisch, omdat die soms gebruikt wordt om abortus te bepleiten. In werkelijkheid zijn veel SDG’s vergaand beïnvloed –om niet te zeggen vergiftigd– door progressief denken met vrijheid en gelijkheid als leidende beginselen. Ze zijn dus niet zomaar los verkrijgbaar. Neem SDG 16, waar Pos naar verwijst. Dat zou gaan over het bevorderen van gerechtigheid, een goede Bijbelse notie. De volledige omschrijving van dit doel is echter: „het bevorderen van rechtvaardige, vreedzame en inclusieve samenlevingen voor duurzame ontwikkeling, toegang tot recht voor iedereen, en het bouwen van effectieve, verantwoordelijke en inclusieve instituties op alle niveau’s.” Geen gerechtigheid zonder inclusiviteit! Ook al ben je een arm Afrikaans land waar de bevolking sterft van de honger, inclusief zul je zijn.
Natuurlijk zitten er ook nobele doelen tussen de SDG’s, zoals schoon water en sanitair (SDG 6), maar dan kun je je nog steeds afvragen hoe Bijbels het is om zo’n doel na te streven en tegelijk mensen in geestelijk opzicht de afgrond in te duwen door hen te hersenspoelen met westerse progressieve ideologie. Bovendien heb ik ernstige twijfels over de doelmatigheid van programma’s die door grote bureaucratische organisaties als de VN worden gecoördineerd.
Taak in wereld
Ter geruststelling, ik ben vóór vrijhandel en internationale samenwerking tussen natiestaten daar waar dat zinnig is. Ik geloof dat christenen een taak hebben in de wereld. Ik zie het als een voorrecht dat ik direct en indirect betrokken mag zijn bij initiatieven op het gebied van zending, hulp aan vervolgde christenen, ontwikkelingswerk, noodhulp en impact investment (geld beleggen of investeren in een goed doel). Ik zie inspirerende voorbeelden, zoals het Fair Factory Development Fund van Woord en Daad en Nuts2.
Terecht stelt Pos dat wat de machtigen der aarde bekokstoven ons niet van ons stuk moet brengen. De Bijbel zegt echter ook dat we nuchter en waakzaam moeten zijn. Daar is alle reden voor.
De auteur is ondernemer en betrokken bij diverse kerkelijke en maatschappelijke organisaties.