Consumentenbond noemt laagsteprijsgarantie onzin
Als winkels adverteren met een laagsteprijsgarantie is dat meestal een lege huls. De Consumentenbond toetste de laagsteprijsgaranties van reisorganisaties, elektronicazaken en supermarkten en komt tot de conclusie dat die meestal ‘onzin’ zijn en soms ‘ronduit onwaar’.
Als de klant een product of een reis elders goedkoper kan krijgen en dat aannemelijk kan maken bij de eerste aanbieder, dan past die het bedrag volgens deze garantieregel aan en legt het verschil bij.
De laagsteprijsgarantie blijkt populair, maar heeft volgens de bond meestal te veel beperkingen en voorwaarden. Zo zijn bij reisorganisaties alle aanbiedingen uitgesloten van de regeling. „En dat zijn er nogal wat, want reisaanbieders werken veel met aanbiedingen. Bij Sunweb is dat bijvoorbeeld twee derde van het aanbod”, aldus de bond donderdag. „Corendon sluit reizen in vakantieperioden uit. Sunweb doet dat bij wintersportreizen en losse vliegtickets.”
Acht supermarktketens beweren de goedkoopste te zijn, maar uit de jaarlijkse prijspeiling van de bond blijkt dat geen enkele supermarkt over de hele linie het goedkoopst is. „Ook bedienen ze zich van trucjes om hun claims te rechtvaardigen, door bijvoorbeeld te verwijzen naar verouderde prijsonderzoeken.”
De laagsteprijsgarantie van Babydump is volgens de onderzoekers zelfs „ronduit gelogen”. Als iemand bijvoorbeeld een autostoeltje ergens anders goedkoper aantreft, weigert het bedrijf de prijs op de website aan te passen.
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten doorgegeven aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In een reactie zegt Sunweb de laagsteprijsgarantie af te schaffen.