„Verbreding Rijnbrug bij Rhenen in 2025 gereed”
De verbreding van de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren wordt waarschijnlijk in 2025 opgeleverd. Dat jaartal wordt genoemd in de overeenkomst die binnenkort voor het project wordt getekend.
Helemaal zeker is de einddatum niet. Lopende onderzoeken naar stikstof en geluid kunnen alsnog tot vertraging leiden. „Daar ligt het grootste risico van verder uitstel”, zei wethouder Hans Boerkamp van Rhenen donderdag in een persgesprek.
Onder meer wordt gekeken naar het effect van stikstof op nabijgelegen beschermde natuurgebieden als het Binnenveld (bij Veenendaal en Wageningen) en de uiterwaarden van de Nederrijn. Boerkamp: „Voor andere projecten in het land is wel een oplossing gezocht in het aankopen van stikstofrechten elders, maar de provincies Utrecht en Gelderland willen dat niet, want dan creëren ze op een andere plek weer een probleem. Ze denken nu na over een goede stikstofcompensatie zonder dat die andere locaties schaadt.”
Beide provincies, de regio’s Food Valley (Ede-Veenendaal) en Rivierenland, de gemeenten Rhenen en Veenendaal en Rijkswaterstaat ondertekenen de overeenkomst. De verbreding moet een einde maken aan de files op en bij de brug. Op de bestaande pijlers wordt een nieuw bovendek aangelegd met tweemaal twee rijstroken en aan weerszijden een fietspad. De brug wordt in totaal ruim 27 meter breed. De kruising bij Rhenen onderaan de Rijnbrug wordt ook aangepast.
Provinciale politici drongen er eerder op aan om de brug zo mogelijk eerder dan 2024 én sneller te verbreden, maar dat lijkt niet mogelijk. Wel zal de provincie Utrecht, die de regie heeft, scherp letten op mogelijkheden voor versnelling en in elk geval voorkomen dat achterstand wordt opgelopen. Boerkamp: „Ook Rhenen wil liever eerder, maar als ik zo de planning bekijk en wat ervoor nodig is, vind ik met de werkzaamheden beginnen in 2024 al een hele kluif.”
De provinciale N233 (van de A12 bij Veenendaal tot aan de A15 bij Ochten) wordt niet opgewaardeerd tot autosnelweg. Aan Betuwse zijde loopt de verbreding tot aan de afslag naar de N320 bij Kesteren. Richting Veenendaal wordt de N233 niet verder verbreed. Aanpassing van een kruising bij Achterberg voor een betere doorstroming van het verkeer wordt als apart project beschouwd.
De aanbesteding van de verbreding wordt eind dit jaar geopend. De aannemer wordt eind volgend jaar geselecteerd, waarna in 2024 de bouwwerkzaamheden kunnen beginnen. Voor de lange termijn wordt ingezet op nieuwe technieken en mogelijkheden voor gedragsbeïnvloeding, om verdere groei van het verkeer te beperken en de bestaande infrastructuur beter te benutten.