Een logo vertelt waarmee een bedrijf zich identificeert en wat de boodschap is die een product wil overbrengen. Leonie van Dongen, communicatieadviseur bij Erdee Media Groep, legt uit waarom het Reformatorisch Dagblad een nieuwe logo heeft en wat dit logo betekent.
Waarom een nieuw logo?
„In maart 2019 zijn we in gesprek gegaan met verschillende groepen abonnees om onze positie opnieuw te bepalen. Hoe kijken abonnees aan tegen het RD? Wat kenmerkt het RD zowel positief als negatief? Wat waarderen lezers en wat missen ze? In deze gesprekken kwam naar voren dat het RD wel wat opener mag zijn, wat meer naar buiten gericht. Moeilijke thema’s mogen aangesneden worden. We maken het verschil door onze reformatorisch christelijke identiteit, zoals dat ook in onze missie is verwoord. Dat blijft staan. Maar de lezer wil toegerust worden op een manier die past bij deze tijd.
Deze feedback namen we ter harte. We hebben naar de inhoud van onze artikelen gekeken en naar de uitstraling van onze producten. We kwamen toen tot de conclusie dat het logo en de huisstijl toe waren aan een nieuwe jas. Een jas die meer past bij de open houding en die meer past bij de lezer van nu.”
Wat betekent het nieuwe logo?
„Het logo kenmerkt zich door ronde, open vormen. Dat straalt transparantie en openheid uit. Het logo is aan beide zijden naar buiten gericht als een schakel van een keten. Dit verwijst naar de rol van het RD, waarbij het RD een schakel mag zijn om de lezer te begeleiden naar het nieuws en de verdieping daarop.
De bekende blauwe kleur blijft bestaan. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een betrouwbare uitstraling. Blauw wordt gecombineerd met een frisse en natuurlijke kleur groen. Samen zorgen deze kleuren voor een harmonieus geheel. De groene kleur verwijst naar de sterke rol in de duiding van het nieuws. Het RD bekent kleur door middel van het duiden van het nieuws vanuit onze christelijke identiteit.
Misschien moet de lezer even wennen aan het nieuwe logo. Dat kan ik me voorstellen. Het is anders. Onze wens is dat deze vernieuwde uitstraling helpt om een frisse wind te laten waaien die toch vertrouwd is. We doen het immers voor de lezer: uit overtuiging mét overtuiging!”