‘Lagere maximumsnelheid in woonwijk, dan wel weg aanpassen’
De BILT (ANP) - Bijna de helft van de gemeenten in Nederland wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom op nog meer plekken terugbrengen naar 30 kilometer per uur. Maar dan moet er wel veel veranderen aan de inrichting van de wegen. Anders levert een snelheidsverlaging weinig op voor de verkeersveiligheid. Dat stelt ingenieursadviesbureau Sweco na een onderzoek in samenwerking met Binnenlands Bestuur, een vakblad voor ambtenaren en bestuurders.
Het onderzoek kwam er na de oproep van de Tweede Kamer vorig najaar om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom waar mogelijk terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Dat is veiliger voor voetganger en fietser. De online-enquête is door 550 mensen ingevuld, die werken bij gemeentes, provincies, waterschappen, politie en ministeries.
Uit de enquête komt naar voren dat 80 procent van de gemeenten vindt dat infrastructurele aanpassingen nodig zijn om de snelheidsverlaging goed te kunnen uitvoeren. Ruim de helft is bezorgd dat dat te veel gaat kosten.
Het ingenieursbureau bekeek ook alle 30- en 50-kilometerwegen. Bij een vijfde van alle 50-kilometerwegen binnen de bebouwde kom vinden de onderzoekers het inderdaad raadzaam om de snelheid terug te brengen naar 30 kilometer per uur. Bij de helft hiervan kan dit zonder grote infrastructurele ingrepen. Kosten: in totaal 175 miljoen euro.
Voor de andere helft van de aan te passen wegen is grootschalige reconstructie nodig. Sweco becijferde dat de totale kosten hiervoor op 950 miljoen euro uitkomen.