De Koninklijke Marechaussee heeft een ‘groot tekort’ aan gepantserde wagens. Daardoor loopt beveiliging van risicovolle objecten gevaar.
Dit blijkt uit de resultaten van het zogenaamde Interventieteam Defensie die donderdag op de site van het ministerie zijn gepubliceerd. De makkelijk te traceren waslijst met tekortkomingen en gebreken telt 34 kantjes en gaat over zaken als uitrusting, werkplek en legering. Maar er staan ook minder alledaagse zaken tussen die niet in orde zijn bij de krijgsmacht, zoals die van de marechaussee-voertuigen.
De gepantserde wagens worden gebruikt door het Hoog Risico Beveiliging Eskadron (HRB) van de Koninklijke Marechaussee. Nieuw aangeschafte Toyota Land Cruisers voldoen niet en tonen tal van gebreken. De eerste set geleverde voertuigen is teruggestuurd naar de Franse leverancier Centigon. De volledige bestelling is geannuleerd.
De levering door een ander bedrijf van de 24 voorziene voertuigen loopt echter forse vertraging op. ‘Tot die tijd zullen dus de oude pantserwagens in stand gehouden moeten worden.’ Sommige voertuigen dateren uit 2009 en zijn gezien inzet en gewicht al voorbij het einde van hun levensloop. ‘De bestaande vloot zal niet altijd beschikbaar zijn’, aldus het rapport.
Dreiging
De HRB-pelotons bewaken en beveiligen objecten in Nederland met een verhoogde dreiging op aanslagen. Dat zijn bijvoorbeeld de Tweede Kamer in Den Haag, de luchthaven Schiphol en de Joodse Cheiderschool in Amsterdam. De uitrusting van de marechaussees hangt af van de actuele situatie; van robuust aanwezig tot onopvallend. Omdat ze zijn voorbereid op elke verandering kunnen de eenheden snel opschalen en optreden bij verhoogde dreiging. Het kabinet besloot begin 2015 tot de oprichting van Hoog Risico Beveiligingspelotons. Sinds eind 2016 zijn de in totaal zes pelotons (ongeveer 400 man) gereed voor inzet.
Het Interventieteam Defensie is in oktober 2018 opgericht. Het team kreeg intussen honderden meldingen uit alle hoeken en gaten van de krijgsmacht. De problemen zijn divers. Die variëren van traag postverkeer van en naar Mali, kleding voor uitzending en printers die het laten afweten. Maar het gaat ook om behuizing van cadetten, trage of ontbrekende WiFi op kazernes en vragen over het al dan niet verstrekken van medailles.