Consumenten hielden tijdens feestdagen hand op de knip
Nederlandse consumenten gaven in december fors minder uit dan in de feestdagenperiode een jaar eerder. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalden de uitgaven op jaarbasis met bijna 12 procent. Dat is de grootste krimp na mei vorig jaar.
Door de strengere coronamaatregelen, waarbij alle niet-essentiële winkels per 15 december werden gesloten, werd minder geld uitgegeven aan zogeheten diensten. Zo bleef de horeca dicht en werden vakanties afgeraden. Ook de kapper moest dicht, net als bioscopen, pretparken, theaters, dierentuinen, zwembaden en musea. Uitgaven aan diensten zijn goed voor meer dan de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen.
Consumenten gaven daarnaast in december 16,2 procent minder uit aan duurzame goederen. Huishoudens kochten vooral minder kleding en schoenen. Ook werd er minder uitgegeven aan elektrische apparatuur en woninginrichtingsartikelen en werd er minder getankt.
Aan eten en drinken en andere zogeheten genotsmiddelen werd meer geld besteed. Ook werd in december meer aardgas verstookt. Dat kwam deels doordat het kouder was dan een jaar eerder, maar ook doordat mensen meer thuis zaten.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Ga voor een interactieve graphic naar https://t.localfocus.nl/anp/?1ce2b1d. De graphic is opgemaakt in uw huisstijl en in formats voor print en online. De graphic wordt aangeboden aan klanten van de graphicsdienst van het ANP en LocalFocus.