Schoenenverkoper Van Mourik gaat met scherm bij klanten thuis langs
Dankzij een zelfgemaakt scherm konden de klanten van Jeffrey van Mourik (40) tijdens de eerste coronagolf veilig schoenen komen passen in zijn winkel in Sliedrecht. Nu zijn zaak vanwege de lockdown dicht is, gaat hij bij de mensen thuis langs. Mét zijn uitvinding.
Tijdens de eerste lockdown blijven de meeste klanten weg. Daarom besluit Van Mourik de bezem erdoorheen te halen en zijn winkel te ontdoen van overbodige, vaak oude, prullaria. Hij heeft er nu tenslotte een keer de tijd voor.
Bij het opruimen komt hij een paar rekken tegen. Hij herinnert zich dat hij thuis nog een scherm van plexiglas heeft staan. Thuis zet hij het scherm in het rek. Tussen de grond en het rek is nog voldoende ruimte om er een voet onderdoor te steken. „Zo is het idee van het coronascherm geboren”, vertelt Van Mourik.
Omdat het plexiglas mogelijke virusdeeltjes tegenhoudt, kan de schoenenverkoper zijn klanten van dichtbij advies blijven geven. Zijn vrouw komt met het idee om hierover een bericht op Facebook te plaatsten. Sindsdien gaat het snel. Diverse media krijgen lucht van de uitvinding en uiteindelijk wint Van Mourik er zelfs een paar prijzen mee.
Dankzij het scherm durfden de klanten weer naar de schoenenwinkel te komen, vertelt Van Mourik. Toch bleef het een stuk rustiger dan normaal. In de periode van maart tot juni was zijn omzet met 16 procent gedaald.
Omdat de coronapandemie nagenoeg alles heeft stilgelegd, hoeven mensen ook niet zo nodig nieuwe schoenen te kopen voor een bruiloft, een bedrijfsborrel of een stedentrip, verklaart Van Mourik. „Wie weet was het zonder de publiciteit nog rustiger geweest, maar dat laat zich natuurlijk lastig meten.”
Lockdown
Maar toen premier Rutte in december de tweede lockdown afkondigde, moest hij de deuren van zijn schoenenwinkel sluiten. Van Mourik mag dan wel het befaamde coronascherm tot zijn beschikking hebben, zonder klandizie heeft hij hier alsnog niet veel aan.
Het contact met zijn klanten is zeker voor zíjn zaak heel belangrijk, zegt Van Mourik. „Ik verkoop vooral veel zondagse schoenen. Dat zijn schoenen die lang niet overal te koop zijn. Ik ga regelmatig naar een producent met de vraag om bestaande modellen zo aan te passen dat ze geschikt zijn voor de zondag. Minstens 70 procent van mijn assortiment bestaat uit schoenen van deze categorie.”
Bij dit soort schoeisel, dat vaak wat duurder en chiquer is, hebben mensen meer behoefte aan passend advies, legt de verkoper uit. Zo kwam hij op het idee om zijn klanten zelf te gaan opzoeken. Van Mourik: „Klanten kunnen telefonisch of via onze website een afspraak met mij maken. Dan kom ik bij ze langs mét het scherm.”
Vaak lukt het Van Mourik om nog dezelfde dag langs te komen. Hij neemt niet alleen de uitgezochte schoenen mee, maar ook enkele modellen die daar op lijken. „Soms valt de oorspronkelijke keuze van een klant net wat tegen, en dan zijn ze heel blij met de alternatieven die ik heb meegenomen.”
Verbandpantoffels
Dagelijks gaat de schoenenverkoper bij vier à vijf klanten langs. Het gaat niet in alle gevallen om zondagse schoenen. Zo zijn oudere mensen vaak op zoek naar verbandpantoffels. „Corona of niet, ze kunnen sowieso de deur niet uit. Bij deze mensen ben ik ook na de pandemie van plan om thuis langs te komen op afspraak”, verzekert hij.
Hoewel de reacties positief zijn, kan Van Mourik met zijn klantenbezoek het omzetverlies vanwege corona niet wegpoetsen. „In vergelijking met 2019 hebben we in het boekjaar 2020 ruim 20 procent minder verkocht. Ik doe dit vooral om zichtbaar te blijven en ik verleen mijn klanten graag de nodige service. Want het klantencontact is misschien nog wel het mooiste aspect van mijn vak.”