Ein Kerem, plaats van jubel en verwachting
Ein Kerem, een lommerrijk en sfeervol dorp in het heuvelland van Judea. Ooit klonk hier de adventsjubel van twee vrouwen en een man.
Wat een moment in de heilsgeschiedenis. Na eeuwenlang profetisch stilzwijgen komt Gods belofte tot leven. Een priester op leeftijd hoort: „Uw vrouw Elizabeth zal u een zoon baren (…) en hij zal voor Hem uitgaan” (Lukas 1:13 en 17). Advent!
Het ongeloof van Zacharias belemmert de Schepper van nieuw leven niet. God doet wat Hij belooft. Negen maanden later –of duurde het langer?– klinkt de eerste kreet van een bijzonder kind. De laatste profeet van het oude verbond is geboren. Zijn vader, de priester, zwijgt.
Monnik
”Hic praecursor domini natus est” („Hier is de voorloper van de Heere geboren”). Een Poolse monnik opent de zware deuren van de St. Johanneskerk. Een verkleurd briefje wijst bezoekers op de verplichting een mondkapje te dragen. In de kerk is het aardedonker; op een kleine kapel na. Daar, in de holte van een rots, zou Johannes de Doper het levenslicht hebben gezien.
De St. Johanneskerk staat in Ein Kerem; volgens de kerkelijke traditie het geboortedorp van de voorloper van Christus. Eeuwenlang lag het gehucht –meer zal het niet zijn geweest– verscholen in de oksel van een heuvelrug. Tegenwoordig dreigt het verzwolgen te worden door het alsmaar uitdijende Jeruzalem.
Zelfs voor een priester op leeftijd moet de reis van Ein Kerem naar de tempel in Jeruzalem te doen zijn geweest. Het lastigste stukje lag vlak bij huis: de steile helling van wat nu de Herzlberg heet. Op de top ligt het bekende Holocaustmuseum Yad Vashem.
Zingeving
„Mag ik vragen waar jullie vandaag komen?” We staan bij de Mariabron, de plek waar Maria en Elizabeth elkaar zouden hebben ontmoet en beiden in een jubel uitbarstten. Onze gesprekspartner is, zo blijkt, kunstenares en op zoek naar „inspiratie.”
Hetzelfde wil een groepje dertigers dat tussen enkele olijfbomen op yogamatjes zit stil te wezen. Een kaalgeschoren man met ontbloot bovenlijf wijdt de Israëli in in de geheimen van een oosterse godsdienst. Een zoektocht naar duistere zingeving.
Het plein voor de St. Johanneskerk is het domein van het Evangelie. In tientallen talen ‘spat’ de jubel van de zingende Zacharias van de muren. „De God van Israël heeft Zijn volk bezocht! Hij verschijnt aan hen die in duisternis zitten” (naar Lukas 1:68 en 79).
Advent, licht in de duisternis. Gelukkig, de lofprijzing staat er ook in het modern Hebreeuws.
serie
Heilsfeiten
De auteur werkt in Israël namens het Centrum voor Israëlstudies. Dit artikel is de eerste aflevering in een serie over Bijbelse plaatsen en de heilsfeiten.