Consument

Met de stroom mee; verschillende elektrische auto’s onder de loep

Het Reformatorisch Dagblad reed de afgelopen weken met een viertal elektrische auto’s. Elk merk blijkt op zijn eigen manier invulling te geven aan elektrisch rijden. Opel en Tesla komen met een model dat alleen als elektrisch voertuig verkrijgbaar is. VW bouwde een Golf om, en Hyundai’s elektrische auto is er ook als (plug-in) hybride.

9 December 2017 08:42Gewijzigd op 16 November 2020 12:10
De Opel doet geen moeite om zijn alternatieve aandrijflijn te verstoppen. beeld RD
De Opel doet geen moeite om zijn alternatieve aandrijflijn te verstoppen. beeld RD

De praktijkcijfers zijn afkomstig van ev-database.nl.

Rap en compact

Aan de Opel Ampera-e is goed te zien dat de elektrische aandrijving het ontwerp van de auto heeft bepaald. De accu beslaat vrijwel de gehele bodemplaat en daaromheen is de auto vormgegeven.

Onder de motorkap huizen slechts een elektromotor en wat elektronica die niet veel ruimte innemen. Ondanks de compacte buitenmaten biedt de auto daardoor vanbinnen ruimte aan vijf volwassenen.

De motor is met 204 pk behoorlijk krachtig voor zo’n compacte auto. „We hebben ingezet op een wow-effect. Mensen moeten elektrisch rijden leuk vinden”, verklaart Opel Nederland. Ook het speels vormgegeven interieur moet daaraan bijdragen.

Na een druk op de blauw oplichtende startknop flitsen de schermen aan alsof een feestelijk computerspel wordt gestart. Een prominent aanwezige actieradiusmeter geeft aan hoever de bestuurder nog kan komen. Opvallend is dat er ook een minimumactieradius bij staat voor snelheidsmaniakken en een maximum voor mensen met een fluwelen rechtervoet.

Rijden met de Ampera-e is gemakkelijk; als een beginnende bestuurder niet weet hoe hij een bepaalde handeling moet doen, verschijnt er op het digitale scherm achter het stuur een handige tip.

Onderweg ontpopt de Opel zich als een ronduit snelle metgezel. Desgewenst trekt hij op als een GTI. Invoegen op de snelweg is een fluitje van een cent. Eenmaal op snelheid verbreken wat banden- en windgeruis de stilte. Door zijn compacte buitenmaten zijn parkeervakken in een parkeergarage niet gauw te krap. Na een druk op de knop regelt de auto –in de complete Launch Executive-uitvoering– het inparkeren desgewenst zelf. Allerlei veiligheidssystemen houden zich op de achtergrond, maar werken prima. Autojournalisten van de AutoBildgroep kenden de auto vorige maand niet voor niets het prestigieuze Gouden Stuurwiel toe.

De overname van Opel door PSA Groupe onlangs heeft de Ampera-e fors duurder gemaakt. Opel moet de auto, eigenlijk een Chevrolet Bolt met andere badges, nu tegen minder gunstige voorwaarden in de VS inkopen bij GM.

Hoewel de Opel met zijn grote actieradius geknipt lijkt voor langere snelwegritten, laat het comfort door zijn korte wielbasis en harde vering echter wat te wensen over.

Ook het multimediasysteem is voor verbetering vatbaar. Met Apple Carplay is het gemis van een navigatiesysteem te overkomen. Maar de ingebouwde wifi functioneert niet in alle gevallen even adequaat, soms is 4G gewoon sneller. Voor het doorgronden van het infotainmentsysteem is de handleiding nog weleens nodig.

Als Opel toch aan het verbeteren slaat, kan ook de flipper links achter het stuur worden heroverwogen. Die is bedoeld om tijdens het remmen stroom te regenereren, maar is er geregeld de oorzaak van dat er onbedoeld richting wordt aangegeven.

Vlot en zuinig

Op het eerste gezicht onderscheidt alleen een dichte, glimmend zwart gelakte grille de Hyundai Ioniq Electric van zijn hybride familieleden. En natuurlijk de aanduiding ”electric” op de achterklep.

In de auto vallen de verschillen sterker op. Niet zozeer wat het dashboard betreft. Dat zou zo uit een auto met een verbrandingsmotor kunnen komen. Ook het intuïtief bedienbare mediasysteem met het grote scherm maakt geen verschil. Maar de zoektocht naar een versnellingspook is vergeefs. Die is vervangen door een drietal knoppen: een D voor vooruit, een R voor achteruit en een P voor de parkeerstand. Simpel maar doeltreffend.

Door zijn relatief lage wagengewicht heeft de Ioniq genoeg aan 120 pk om zich vlot door het verkeer te bewegen. Het batterijpakket voldoet prima voor het woon-werkverkeer, tijdens langere ritten zal er onderweg weleens een snellaadstation moeten worden opgezocht. De auto is comfortabel en kan zo nodig strak de bocht om.

Hyundai heeft zijn best gedaan om de auto zo ‘groen’ en zuinig mogelijk te maken. Zo zijn de zachte dashboardbekleding, de vloerbedekking, de matten en de hemelbekleding gemaakt van stoffen met een biologische oorsprong.

De geteste Premiumuitvoering beschikt daarnaast over energiezuinige ledkoplampen en -achterlichten. In de auto zit een ”drivers only”-knop, waarmee alleen de ventilatieopeningen werken die op de bestuurder zijn gericht.

In eerste instantie lijkt de Hyundai wat gezapig te rijden, maar dat is schijn. Wie er vlot vandoor wil, moet door een weerstand in het gaspedaal heen trappen. Alle spaarzaamheid gaat dan overboord en de Ioniq sprint er rap vandoor.

In de Premiumuitvoering beschikt de Hyundai over tal van veiligheidssystemen, een houder om de smartphone draadloos op te laden, Apple Carplay, spiegels die omlaag draaien bij het achteruit rijden, dodehoekdetectie, adaptieve cruisecontrol die automatisch afstand houdt tot de voorganger, een assistent die auto tussen de lijntjes houdt en die in staat blijkt de auto zelfstandig te sturen – het zit er allemaal op voor een relatief bescheiden prijs.

Wie zelf graag de touwtjes in handen houdt, zal die overijverige assistent met liefde uitzetten. Die grijpt namelijk nogal eens in omdat nu eenmaal geen enkele bestuurder de perfect rechte lijn kan aanhouden.

In de praktijk springt de Hyundai het zuinigst om met zijn stroom. Van alle gereden auto’s beschikt hij over de kleinste accucapaciteit, die ongeveer even groot is als die van de compacte elektrische BMW i3. De Ioniq komt er verder mee dan de BMW. Gemiddeld levert het gunstige verbruik een actieradius op die vergelijkbaar is met die van de VW e-Golf, die over een grotere accu beschikt.

Hightech en comfortabel

Bij het Tesla Center in Amsterdam staat een Ferrarirode Model S 100D klaar. De bijna 2 meter brede wagen met zijn dikke 21 inch velgen met plat rubber en volledig glazen dak lijkt gemaakt om een overweldigende indruk achter te laten, en niet alleen bij de bestuurder. Hij misstaat allerminst tussen de joekels van Mercedessen, BMW’s en Audi’s.

Alles in de Tesla is erop gericht de bestuurder in de watten te leggen. Als hij maar in de buurt van de auto komt, schuiven automatisch de handvatten uit de portieren naar buiten. Tijdens het instappen start de auto automatisch.

In het witlederen interieur domineert het grote centrale scherm. Het instellen van de wagenhoogte, allerlei instellingen voor autoverlichting, autonoom rijden en een systeem dat aanrijdingen voorkomt, navigatie via Google Maps: alles gaat via dit scherm. Via een draadloze internetverbinding voert Tesla geregeld updates van het systeem door. Slechts twee knopjes resteren: het ene is wettelijk verplicht voor het gevarenlicht en het andere dient om het dashboardkastje te openen.

Het luxe hightechsfeertje aan boord went echter snel. Rijden is simpel: de hendel achter het stuur in D en rollen maar. Onderweg blijkt de bloedrode wagen ook nog eens bloedsnel. Desgewenst sprint hij in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h.

De ruim 2200 kilogram zware Tesla met zijn 423 pk en vierwielaandrijving ontpopt zich onderweg tot een fijne snelwegcruiser. Hij haalt natuurlijk nooit het verbruik van de zuinige Hyundai, maar in de praktijk blijkt 20 kWh per 100 kilometer haalbaar.

Autonoom rijden kan de auto ook. Als het blauwe symbool van de Autopilot oplicht, kunnen de handen van het stuur; acht camera’s en twaalf sensoren zorgen ervoor dat de auto zich veilig door het snelwegverkeer beweegt. Wanneer de bestuurder slechts de richtingaanwijzer aanzet, zoekt de auto zelf een andere rijbaan op. Zo nodig maakt de auto zelfstandig een noodstop.

De Autopilot werkt prima als het niet te druk is. In fileachtig verkeer raakte het systeem echter wat in de war en begon de auto één keer een beetje te slingeren toen hij autonoom van de rijbaan moest verwisselen.

Opvallend is dat de adaptieve cruisecontrol en de autopilot gekoppeld zijn aan een ingevoerde maximumsnelheid in Google Maps en niet aan verkeersbordherkenning. De auto kan dus autonoom voortrollend onbedoeld snelheidsovertredingen begaan.

Door zijn forse afmetingen is de Tesla niet bepaald handzaam in woonwijken. Stoepranden zijn de verklaarde vijand van de grote lichtmetalen velgen. Openbare parkeerplaatsen zijn algauw aan de krappe kant, om van sommige parkeergarages maar niet te spreken. Dan is het een uitkomst dat de auto automatisch kan inparkeren.

Solide en verfijnd

Bijna niets onderscheidt de Volkswagen e-Golf van een gewone Golf. Slechts wat blauwe biesjes in de dichte grille, hoefijzervormige leddagrijverlichting en de aanduiding e-Golf maken duidelijk dat hier geen gewoon Golfje TDI of TSI staat. Voorin ligt geen verbrandingsmotor, maar zorgen een berg elektronica en een elektromotor ervoor dat de auto vooruitkomt.

Toch lijkt het bij lage snelheden alsof er voorin toch een verbrandingsmotor ligt te brommen. Dat is opzet van VW: „De auto is voorzien van een geluidssimulator voor de veiligheid van voetgangers, die de geluidsarme auto anders nauwelijks aan horen komen.”

De e-Golf beweegt zich desgewenst vlot door het verkeer. Zijn strakke onderstel daagt de bestuurder zelfs uit tot een sportieve rijstijl. Maar de e-Golf heeft meerdere gezichten. Met één druk op de knop transformeert hij desgewenst tot een uiterst zuinig spaarmobiel. Zo knijpt de ECO- of ECO±instelling de motor af, schakelt de airconditioning alleen in wanneer dat nodig is en beperkt de topsnelheid tot 115 km/h.

Ook zonder spaarstand kan de e-Golf zuinig zijn. In plaats van in D zet de bestuurder de versnellingsbak dan in B. Bij het loslaten van het gaspedaal regenereert de auto stroom door af te remmen op de motor. Er is keuze uit vier zogeheten recuperatiestanden. In de zwaarste stand remt de auto maximaal af en wint deze de meeste energie terug.

Zoals in alle elektrische auto’s is de actieradius duidelijk weergegeven. Maar in de standaardinstelling van het dashboard ziet de bestuurder niets van het actuele verbruik van de auto en de laadtoestand van de accu. Die informatie krijgt hij pas als hij de auto uitzet. Ook valt bij het inparkeren op dat de e-Golf een vrij grote draaicirkel heeft voor zijn compacte formaat.

Alle instellingen verlopen via het centrale infotainmentsysteem, dat ook via de Car-net-app van VW is te bedienen. Functies zoals laden, vertrektijd, verwarming of koeling, rijgegevens en instellingen voor de verlichting zijn allemaal online te regelen. De auto zit daarmee qua digitalisering tussen de tamelijk analoge Hyundai Ioniq Electric en de hightech Tesla Model S in.

De gereden auto heeft daarnaast tal van optiepakketten meegekregen,die de basisprijs met nog bijna 9000 euro opdrijven. Het gaat dan om extra’s die de auto nog zuiniger maken en opties zoals een digitaal dashboard.

Standaard beschikt de e-Golf over een uitgebreide veiligheidsuitrusting, maar ook over luxe zaken zoals volautomatische airconditioning, led-koplampen en ledachterlichten. De afwerking van de e-Golf is bovengemiddeld.

Er zijn er nog meer…

BMW i3

Accucapaciteit: 27,2 kWh

Vermogen: 170 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 150 km/h

0-100 km/h: 7,3 seconden

Massa: 1320 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 300/170 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 9,1/16,0 kWh/100 km

Prijs: vanaf 39.549 euro

Levertijd: 3 maanden

Nissan LEAF

Accucapaciteit: 38 kWh

Vermogen: 149 pk

Koppel: 320 Nm

Topsnelheid: 144 km/h

0-100 km/h: 8,6 seconden

Massa: 1535 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 387/240 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 10,1/15,8 kWh/100 km

Prijs: vanaf 34.990 euro

Levertijd: 3 tot 4 maanden

Renault ZOE R90

Accucapaciteit: 39 kWh

Vermogen: 92 pk

Koppel: 220 Nm

Topsnelheid: 135 km/h

0-100 km/h: 15,3 seconden

Massa: 1455 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 403/255 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 9,7/15,3 kWh/100 km

Prijs: vanaf 32.580 euro

Levertijd: 3 tot 4 maanden

Smart Fortwo Electric Drive

Accucapaciteit: 16,7 kWh

Vermogen: 82 pk

Koppel: 160 Nm

Topsnelheid: 130 km/h

0-100 km/h: 11,5 seconden

Massa: 1085 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 160/100 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 10,4/16,7 kWh/100 km

Prijs: vanaf 23.446 euro

Levertijd: 3 maanden

Tesla Model 3 55D

Accucapaciteit: 52,5 kWh

Vermogen: 245 pk

Koppel: 375 Nm

Topsnelheid: 210 km/h

0-100 km/h: 5,9 seconden

Massa: 1685 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 450/325 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 11,7/16,2 kWh/100 km

Prijs: vanaf 42.000 euro (geschat)

Levertijd: onbekend

Tesla Model X 75D

Accucapaciteit: 72,5 kWh

Vermogen: 333 pk

Koppel: 525 Nm

Topsnelheid: 210 km/h

0-100 km/h: 5,2 seconden

Massa: 2390 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 417/330 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 17,4/22,0 kWh/100 km

Prijs: vanaf 93.335 euro

Levertijd: 2 maanden

Volkswagen e-up!

Accucapaciteit: 18,7 kWh

Vermogen: 82 pk

Koppel: 210 Nm

Topsnelheid: 130 km/h

0-100 km/h: 12,4 seconden

Massa: 1229 kg

Actieradius (NEDC/praktijk*): 160/115 km

Verbruik (NEDC/praktijk*): 11,7/16,3 kWh/100 km

Prijs: vanaf 27.490 euro

Levertijd: 3 maanden

Opel Ampera-e Launch Executive

Accucapaciteit: 60 kWh

Vermogen: 204pk

Koppel: 360 Nm

Topsnelheid: 150 km/h

0-100 km/h: 7,3 seconden

Massa: 1611 kg

Actieradius (NEDC): 520 km

Actieradius (praktijk*): 375 km

Verbruik (NEDC): 11,5 kWh/100 km

Verbruik (praktijk*): 16,0 kWh/100 km

Verbruik (omgerekend): 1,8 liter benzine/100 km

Prijs: 50.349 euro (vanaf 46.699 euro)

Levertijd: 6 tot 8 maanden

Hyundai Ioniq Electric Premium

Accucapaciteit: 28 kWh

Vermogen: 120 pk

Koppel: 295 Nm

Topsnelheid: 165 km/h

0-100 km/h: 9,9 seconden

Massa: 1420 kg

Actieradius (NEDC): 280 km

Actieradius (praktijk*): 195 km

Verbruik (NEDC): 10,0 kWh/100 km

Verbruik (praktijk*): 14,4 kWh/100 km

Verbruik (omgerekend): 1,6 liter benzine/100 km

Prijs: 34.995 euro (vanaf 31.495 euro)

Levertijd: 3 tot 5 maanden

Tesla Model S 100D

Accucapaciteit: 94 kWh

Vermogen: 423 pk

Koppel: 660 Nm

Topsnelheid: 250 km/h

0-100 km/h: 4,3 seconden

Massa: 2260 kg

Actieradius (NEDC): 613 km

Actieradius (praktijk*): 465 km

Verbruik (NEDC): 15,3 kWh/100 km

Verbruik (praktijk*): 20,2 kWh/100 km

Verbruik (omgerekend): 2,3 liter benzine/100 km

Prijs: 109.635 euro (vanaf 86.585 euro)

Levertijd: 2 maanden

Volkswagen e-Golf

Accucapaciteit: 32 kWh

Vermogen: 136 pk

Koppel: 290 Nm

Topsnelheid: 150 km/h

0-100 km/h: 9,6 seconden

Massa: 1580 kg

Actieradius (NEDC): 300 km

Actieradius (praktijk*): 200 km

Verbruik (NEDC): 10,7 kWh/100 km

Verbruik (praktijk*): 16,0 kWh/100 km

Verbruik (omgerekend): 1,8 liter benzine/100 km

Prijs: 47.532 euro (vanaf 38.970 euro)

Levertijd: 2 maanden

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer