Rijkswaterstaat kijkt opnieuw naar de afhandeling van storingen en de gehanteerde visie op het onderhoud van de Botlekbrug bij Spijkenisse. De brug kampt met nogal wat storingen. Er zijn er zeker honderd geweest sinds de ingebruikname op 12 juli 2015.
Na een tijd van minder storingen is er recent weer een „lichte toename” te zien, aldus minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gisteren in een brief aan de Tweede Kamer. Rijkswaterstaat blijft er volgens haar met de aannemer alles aan doen om het aantal storingen terug te dringen.
De brug is „complex en uniek” en niet te vergelijken met andere bruggen, „ook niet qua storingscijfers”, aldus de minister. Er is al een reeks maatregelen genomen om de brug te verbeteren. Alle omloopwielen van de brug worden in 2018 en 2019 vervangen.
Begin volgend jaar moet de hinder voor het vaar- en het wegverkeer verder afnemen. Schepen kunnen dan de brug van twee kanten tegelijk passeren. Aan de andere kant zal een „uitvoerig testproces” voor de ingebruikname van het spoordeel weer extra hinder opleveren voor het wegverkeer en de scheepvaart, schreef de minister.
De storingen aan de nieuwe Botlekbrug hebben Rijkswaterstaat inmiddels miljoenen euro’s extra gekost. Bij storingen moesten er sleepboten worden ingezet voor de scheepvaartbegeleiding. Ook zijn er permanent monteurs ter plaatse om problemen snel te kunnen verhelpen.
De storingen betreffen niet alleen het hefdeel van de brug, ook defecte slagbomen stremmen het verkeer soms meerdere keren per dag urenlang.
De regelmatige storingen van de Botlekbrug jagen ook vervoerders op kosten, meldde brancheorganisatie EVO eerder. Vrachtwagens met gevaarlijke stoffen mogen niet via de Botlektunnel. Zij moeten bij een defecte brug ruim 100 kilometer omrijden via Noord-Brabant.