Lang niet iedereen kiest een elektrische fiets die bij hem of haar past. Dat leidt soms tot ongelukken die voorkomen kunnen worden. Veilig Verkeer Nederland helpt Zeeuwen op weg die de aanschaf van een e-bike overwegen.
De e-bike wordt populairder. Vooral 65-plussers kiezen voor dit moderne vervoermiddel, dat hen zonder al te veel moeite van A naar B brengt. „Maar ook in het woon-werkverkeer kiezen mensen steeds vaker voor de e-bike”, weet regiocoördinator Bas Vroonland van Veilig Verkeer Nederland (VVN) district Zeeland.
„Bij tegenwind wordt het dan toch wat makkelijker om grote afstanden af te leggen. Je ziet daarnaast dat een groeiend aantal scholieren dat ver van school woont de e-bike ontdekt. Als ze op die manier een busabonnement kunnen uitsparen is de aanschaf van een e-bike snel terugverdiend.”
Maar een e-bike moet wel bij je passen. Het aanbod is divers en er zijn veel onderlinge verschillen in het rijgevoel dat een elektrische fiets opwekt.
E-bikedagen
VVN Zeeland houdt samen met fietsenwinkels op de maandagen 18 en 25 september e-bikedagen in Krabbendijke en Hulst waar het publiek deskundig wordt ingeleid in de wereld van het elektrische rijwiel.
In Middelburg vond maandag 4 september zo’n dag plaats. De bezoekers konden zich uitvoerig laten adviseren door experts, e-bikes uitproberen op een oefentraject en onder begeleiding een elektrisch fietsritje door de wijk maken.
„Het gaat erom dat je een één wordt met je elektrische fiets”, aldus fietsverkoper David Quist uit Vlissingen.
„Vooral wat oudere mensen hebben zo hun onzekerheden. Daarom moet je ze geen e-bike verkopen waarmee ze niet uit de voeten kunnen. Ze moeten het gevoel hebben dat hun e-bike reageert zoals een gewone fiets, zodat ze zich veilig voelen.
Want er zijn echt nogal wat verschillen. Op een fiets met een bewegingssensor heb je, vooral als je er net op zit, de indruk dat de fiets als het ware met jou gaat rijden terwijl het juist andersom moet zijn.
Op een fiets met trapondersteuning door middel van een krachtsensor heb je veel meer het idee dat je zelf rijdt en alles onder controle hebt, dat is fijner. Zó fietsen went sneller, omdat je meer contact hebt met de weg en met je e-bike. Op een fiets met bewegingssensor werken de benen van de fietser en de motor minder goed samen.”
Voorbereiden
Bas Vroonland benadrukt dat mensen die een e-bike willen kopen zich gedegen moeten voorbereiden. Een van de redenen voor het organiseren van de e-bikedag is het stijgende aantal fietsongevallen in Zeeland onder senioren.
Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van de fietsongevallen eenzijdig is, er zijn geen andere weggebruikers bij betrokken. Vroonland: „Fietsers kunnen ten val komen doordat ze hun evenwicht verliezen bij het op- en afstappen. Bij een elektrische fiets speelt dat risico nog nadrukkelijker. De accu kan op een plek zitten die het op- en afstappen bemoeilijkt en hoe makkelijk de fiets te hanteren is hangt mede af van waar het zwaartepunt ligt.
Het ligt voor de hand dat een valpartij bij senioren harder aankomt dan bij jongeren. Een jonge fietser staat snel weer op en vervolgt zijn weg met een paar schrammen.
Ouderen kunnen er zwaar letsel aan overhouden. Hier op de e-bikedag kunnen de mensen allerlei exemplaren rustig uitproberen en ervaren welke e-bike het beste bij hen past. Uiteindelijk is daarmee de verkeersveiligheid gediend.”
De gemiddelde leeftijd van de 28 deelnemers op de e-bikedag is 65 jaar. „Rond die leeftijd ga je merken dat fietsen op een traditionele fiets steeds meer beenkracht vergt en daardoor allengs minder soepel gaat”, vertelt Vroonland.
Driewielfiets
Eigenaar Kees Rovers van een Goes’ bedrijf in comfort- en mobiliteitshulpmiddelen demonstreert een elektrische driewielfiets en een elektrische step- en loopfiets met een heel lage instap. „Voor mensen met evenwichtsstoornissen is zo’n driewieler ideaal”, vertelt Rovers.
„De step- en loopfiets is een prima vervanger voor de rollator als hulpmiddel bij het lopen. Je mag ermee op straat, op het trottoir en zelfs in de supermarkt. Met een opgeladen exemplaar leg je gemakkelijk in één ruk 25 kilometer af.”