Met elektrische fiets het eiland rond is fluitje van een cent
DE COCKSDORP. „Ik wil graag een elektrische fiets huren”, laat een vrouw aan de balie van fietsverhuur Van der Linde in De Cocksdorp weten. „Maar wel een goeie hoor”, voegt ze eraan toe. „Thuis heb ik ook een fijne.”
Ze vraagt kwaliteit en krijgt die ook. Een paar minuten later rijdt ze een proefrondje op een stevige Gazelle, mét volle accu. „Daar kunt u het eiland wel mee rond mevrouw”, grapt de medewerker.
Hij heeft gelijk, zegt eigenaar Erwin van der Linde (52). „Sterker nog, met een elektrische fiets kun je in één dag wel twee keer Texel rond.” Het is volgens hem dé manier om optimaal te genieten van wat het eiland te bieden heeft. „Met de auto kun je op veel plekken niet komen. Dan ligt een huurfiets voor de hand. En met een netwerk van 140 kilometer fietspad kan dat ook prima.”
Zijn verhuurbedrijf verschaft enkele duizenden fietsen per jaar aan evenzoveel toeristen. Vooral Duitsers zijn volgens Van der Linde dol op de Nederlandse kwaliteitsfiets. „Ze houden van degelijkheid en die bieden we dan ook. Onze oosterburen fietsen eigenlijk het hele jaar door. Ik vind het dankbaar publiek om aan te verhuren.”
Onderhoud
Net als veel andere Texelse ondernemers is Van der Linde afhankelijk van toerisme. Het seizoen begint in april en loopt tot eind oktober. In de resterende maanden gaat het om „onderhoud, onderhoud, onderhoud.”
Die periode wordt wel steeds korter, waardoor de druk toeneemt. „Vroeger waren er meer rustige weken. Nu moet het onderhoud in een paar maanden gebeuren. En in de weekeinden en tijdens de kerstvakantie fietsen mensen ook graag.”
Van der Linde is niet ontevreden over de staat van de fietsen die terugkomen vanuit de verhuur. „Het is erger geweest. Je moet degelijk spul meegeven, dan zijn mensen er automatisch ook zuiniger op. Een gammele fiets gooi je eerder ergens neer dan een nette e-bike.” Maar je moet ook niet alles willen zien, zegt hij met een grijns.
Vervoer
Van der Linde heeft iets met vervoer. Dat is niet zo vreemd, want zijn grootvader begon in de jaren 30 met een bus- en taxibedrijf. „Hij was de eerste met een bus op het eiland”, zegt de ondernemer niet zonder trots. Hij wijst op een foto die boven zijn bureau hangt in het kantoortje achter in de winkel. „De generatie na hem was niet zo ondernemend, maar mijn broer en ik blijkbaar wel. We zijn in de jaren 80 een eigen bedrijf begonnen, opnieuw in het vervoer. Alleen nu met fietsen.”
Het is niet toevallig dat de drie winkels van Van der Linde zich bevinden in De Cocksdorp en in De Koog. „Hier ligt het grootste aantal vakantieparken. Alleen het gebied rond De Cocksdorp telt al een slordige 10.000 bedden. Dat betekent dus een enorme potentie aan klanten.”
Klanten die ook regelmatig een nieuwe fiets kopen bij Van der Linde. „Ze zijn in vakantiestemming, ontspannen en daardoor wat guller dan anders. Het valt me steeds weer op hoeveel nieuwe fietsen er naar toeristen gaan. Blijkbaar draagt het eilandgevoel bij aan de kooplust.”
TESO richt zich op duurzame overtocht
De schakel tussen Texel en het vasteland is veerbootonderneming TESO. Het bedrijf vaart met drie schepen: Schulpengat, Dokter Wagemaker en Texelstroom. Laatstgenoemde is vorig jaar in de vaart genomen en geldt als het vlaggenschip van TESO. De Texelstroom is zuiniger en schoner dan zijn voorgangers en kan meer personenauto’s vervoeren. Per afvaart kunnen er zo’n 340 personenauto’s en 1750 passagiers mee naar Texel of Den Helder. Duurzaamheid is voor veel Texelse ondernemers belangrijk. Ook voor TESO, die koos voor een hybride aandrijving van cng (groen gas) en diesel in combinatie met elektromotoren.
Daarnaast maakt de veerdienst sinds 2013 tijdens het afmeren gebruik van robots met zuignappen die de boten op hun plaats houden. Zo kunnen de motoren tijdens het laden en lossen uit. Het systeem bespaart TESO maandelijks 15.000 liter aan brandstof.
zomerserie Economisch Texel
In deze achtdelige serie neemt het RD de economie van het eiland Texel onder de loep. De redactie portretteert bedrijven in verschillende sectoren. Vandaag deel 2: vervoer.