Binnenland

Onderzoek naar nieuwbouw Rijnbrug Rhenen

Het realiseren van een extra rijbaan op de bestaande Rijnbrug bij Rhenen heeft grotere technische en financiele risico’s dan verwacht. Onderzocht wordt nu wat de mogelijkheden zijn om op de bestaande pijlers van de brug een nieuw brugdek aan te brengen met daarop een nieuw wegprofiel.

Van onze correspondent
25 October 2016 22:06Gewijzigd op 16 November 2020 07:53
De files op de Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen zijn al jarenlang een bron van frustratie. beeld Albert Heller
De files op de Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen zijn al jarenlang een bron van frustratie. beeld Albert Heller

Dat meldt gedeputeerde Bieze in een brief aan Provinciale Staten van Gelderland. De extra rijbaan met wisselende rijrichting zou het probleem van de dagelijkse files bij de brug moeten oplossen. De Rijnbrug is onderdeel van de provinciale weg N233, de verbinding tussen de A12 bij Veenendaal en de A15 bij Ochten.

Een betere doorstroming van het verkeer zou inhouden dat de Betuwe en de regio FoodValley (onder andere Rhenen, Ede, Veenendaal, Wageningen, Barneveld en Nijkerk) beter en sneller bereikbaar zijn. De vertragingen op de N233 en aansluitende wegen zijn een belasting voor Rhenen en Kesteren.

Voor de extra rijbaan zou de bestaande brug worden verbreed. De kosten zijn geraamd op 25 miljoen euro. Specialisten uit de bouwwereld achten het project zeer risicovol, aldus Bieze. De risico’s betreffen onder meer alle bestaande, niet zichtbare, onderdelen van de brug. De brug is bovendien ouder dan de technische levensduur van 50 jaar.

Een eerste indicatie van de mogelijkheden heeft uitgewezen dat nieuwbouw van de brug (een nieuwe stalen constructie op de bestaande steunpunten) de voorkeur verdient. Bieze: “Een nieuwe brug met een levensduur van 100 jaar voldoet aan alle criteria en kan met zeer beperkte hinder voor verkeer en omgeving gerealiseerd worden. Het verbreden van de bestaande brug is goedkoper, maar de risico’s en de hinder tijdens de werkzaamheden zijn groot. Pas bij de aanleg van de extra baan zal blijken wat de precieze onderhoudstoestand van de huidige brug is en welke bijkomende (financiële) risico’s dit inhoudt.”

De provincie Utrecht, die voor dit project de leidende partij is, voert gesprekken met Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu over extra geld van de rijksoverheid voor een nieuwe brug.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer