Ds. Meeuse op synode GG: moderne media vergiftigen jeugd
De moderne media vergiftigen de jeugd in de kerk. Dat stelde ds. C. J. Meeuse dinsdag tijdens de synode van de Gereformeerde Gemeenten, in Utrecht bijeen.
Ds. J. M. D. de Heer (Middelburg-Centrum) vroeg tijdens de synodevergadering om meer aandacht voor het thema moderne media en hoe daar als kerk mee om te gaan. Het deputaatschap voor kerk, gezin, jeugd en onderwijs (KGJO) zal met nadere adviezen komen.
Ds. C. J. Meeuse (voorzitter van het deputaatschap KGJO) wees erop dat er al veel bezinning op dit punt heeft plaatsgevonden. Ouderling J. H. Mauritz (Woerden) wees op het voorlichtingsmateriaal dat de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) heeft.
Ds. Meeuse (Goes) wees –net als veel andere synodeleden– op de grote invloed van de media. „De leefwereld van jongeren is in korte tijd –in tien jaar– zo ontzettend veranderd. Wat leven ze in een andere gedachten-, muziek- en filmwereld dan wij in onze jeugd. Wat gaat er een vergiftigende werking vanuit.”
Godsvrucht in de naaste omgeving is het enige antwoord op deze ontwikkeling, zei de predikant uit Goes. „Jongeren moeten zien wat de Heere kan doen in een mensenleven. Wat hebben we dan een belangrijke taak als ambtsdragers. Jongeren moeten ons horen praten. Ze moeten een relatie hebben met mensen die de Heere vrezen. Zien onze kinderen nog mensen die op weg zijn naar de hemel? Of zien ze niets meer van de godsvrucht?”
Ds. P. D. den Haan (Tholen) wees erop dat ook jonge ouders soms in de ban van de moderne media zijn en dat scholen soms al heel vroeg in het onderwijs moderne media gebruiken. Ds. Meeuse adviseerde kerkenraden hierover voortdurend in gesprek te blijven met de reformatorische scholen.
Synodepreses ds. J. J. van Eckeveld (Zeist) opperde de mogelijkheid om rond dit onderwerp ook samenwerking te zoeken met onder meer de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, waar deskundigen op dit punt zijn. De predikant wees ook op het belang van mediatraining voor ambtsdragers die door de pers om een reactie kunnen worden gevraagd rond onderwerpen die spelen.