Economie
Waar emigranten inscheepten voor New York

Duizenden emigranten hebben er afscheid genomen van hun familie en hun vaderland, met hoop op een beter leven aan de overzijde van de Atlantische Oceaan. Het huidige Hotel New York in Rotterdam was een eeuw lang het vertrekpunt voor de overtocht per boot.

Arie de Rooij
Bij het hoofdkantoor van de HAL in Rotterdam, het huidige Hotel New York, begon voor landverhuizers de oversteek naar Amerika. beeld RD, Anton Dommerholt.
Bij het hoofdkantoor van de HAL in Rotterdam, het huidige Hotel New York, begon voor landverhuizers de oversteek naar Amerika. beeld RD, Anton Dommerholt.

In 1871 richtten Antoine Plate en Otto Reuchlin de Nederlandse vennootschap op die Holland-Amerika Lijn (HAL) zou gaan heten. De maatschappij zetelde in een opzichtig gebouw in Rotterdam, aan de oevers van de Maas, op de Wilhelminakade, vlak naast tegenwoordig de Erasmusbrug. Zij onderhield met stoomschepen een lijnverbinding met New York en vervoerde mensen die voor enige tijd of, als landverhuizer, definitief richting Amerika en Canada gingen.

Vooral na de Tweede Wereldoorlog kregen de oceaanreuzen, met bekende namen als Rotterdam, Statendam en Nieuw Amsterdam, steeds meer concurrentie van het vliegverkeer. Dat leidde er begin jaren zeventig toe dat de passagiersvaart van de HAL stopte. De onderneming verzette de bakens en concentreerde zich voortaan op cruisereizen. In 1989, toen het hoofdkantoor inmiddels was overgeplaatst naar de VS, werd zij onderdeel van het Amerikaanse Carnival Corporation in Seattle.

In Hotel New York vinden we de herinnering aan de oversteek naar ‘de nieuwe wereld’. Het hotel vestigde zich in 1993 in het voormalige pand van de HAL. Het bevat hotelkamers, een restaurant en zalen voor vergaderingen en feestjes. Het ademt volop nostalgie. Het interieur is zoveel mogelijk authentiek gebleven, met bijvoorbeeld allerlei scheepselementen erin. En anders zijn het wel de foto’s en koffers die het verleden levend houden.

----

zomerserie €rfgoed

Markante gebouwen zijn het. Ze dragen de herinnering mee aan bekende kantoren en fabrieken. Inmiddels hebben ze een andere bestemming. Een serie van zes afleveringen over economisch erfgoed. Vandaag het laatste deel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Erfgoed

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer