Economie
Potjes en pilletjes over de virtuele toonbank

EDE. Hij begon in 2004 met een pc op zolder, een stukje opslag bij pa in de zaak en een bijbaan als postbode voor een basis­inkomen. Ruim tien jaar later heeft Michiel Roeleveld van gezondheidaanhuis.nl een eigen pand met 10.000 producten op voorraad.

Michiel Roeleveld. beeld Sjaak Verboom
Michiel Roeleveld. beeld Sjaak Verboom

De diagnose ”diabetes” bij zijn vader was een van de eerste momenten waarop Michiel Roeleveld uit Woudenberg de mogelijkheden van natuurlijke producten van dichtbij mee­maakte. „Volgens een kennis moest pa eens varkensgrasthee proberen. We stonden er eerst sceptisch tegenover, maar het werkte echt: zijn bloedsuikerspiegel daalde en werd minder grillig.”

Webshops had de jeugdige ondernemer eerder gebouwd, en nu wilde hij er zelf een beginnen: op het gebied van dagelijkse gezondheid. Het accent moest komen te liggen op voedingssupplementen, zoals vitamines en mineralen.

Uiteindelijk kwam Roeleveld uit op het volgende concept: bijna alles rond dagelijkse gezondheid onder één virtueel dak, degelijke productinformatie op de site én bij de medewerkers, bestellingen binnen twee dagen op de plek van bestemming en veel aandacht voor het klantenbelang. Het resulteerde uiteindelijk in de site gezondheidaanhuis.nl en een pand aan de Edese Lorentzstraat.

Volgens klanten slaagt hij goed in zijn missie: ruim 8000 bezoekers beoordelen de web­winkel als ”uitstekend.” En dan gaat het niet alleen om het aanbod –duizenden producten op het gebied van dagelijkse gezondheid, van sint-janskruid tot superfood en van scheerkwasten tot gaaskompressen–, maar ook om de voorlichting en de klanten­service. Productbeschrijvingen op de site bieden uitgebreide informatie, maar bezoekers stellen ook digitaal en telefonisch veel vragen aan de gediplomeerde drogisten in het webwinkelteam.

Leuke vragen zitten ertussen. Van een sjeik uit de Verenigde Arabische Emiraten, bijvoorbeeld. Roeleveld: „Hij wilde een paar potjes met pillen hebben, een bestelling van zo’n 50 euro. Ik heb hem gezegd dat ik die gerust wilde leveren, maar dat de verzendkosten enorm hoog zouden zijn. Dat maakte niet uit. Hij zou wel wat regelen. En inderdaad kwam de volgende dag een FedEx-busje voorrijden, dat de potjes meenam. Een dag later kreeg ik een mail dat ze waren aangekomen en dat hij er heel blij mee was.”

Soms raakt een vraag het snijvlak van winst en klantenbelang. „Zoals die van een vrouw die aan het begin van de week lactase­tabletten bestelde. Ze móést ze uiterlijk donderdag in huis hebben, omdat ze vrijdags ging trouwen en uiteraard van haar huwelijks­taart wilde genieten. Helaas kon de distribuerende groothandel pas op donderdag leveren, kreeg ik donderdag te horen. Er is direct een koerier naar de groothandel gestuurd, die de tabletten vervolgens bij de klant in Brabant bezorgde. Aan die bestelling heb ik niet veel verdiend...”

Aanbieders van gezondheidsproducten benaderen Roelevelds onderneming natuurlijk ook. Niet iedereen vindt bij hem een ingang. „Erotische producten zouden een gouden markt vormen. Toch wil ik geen seksspeeltjes in mijn assortiment hebben. Net zomin als bronwater met energieën van engelen.”

Zondags bestellingen verwerken zou eveneens lucratief zijn, maar ook daartegen tekent Roeleveld bezwaar aan. „Die dag is er niemand in het pand aanwezig en voeren we geen bedrijfsactiviteiten uit. De site is wel open. Het bleek lastig voor een internationaal opererend bedrijf, met name vanwege verschillende tijdzones, om de website op zondag af te sluiten. Bovendien denk ik dat ik op dit punt een eigen ver­antwoordelijkheid bij de website­bezoekers mag leggen.”

Eigenaars van webshops hebben het drukker dan ooit. Wie zijn ze en hoe werken ze, de mensen achter al die shops en shopjes op het wereldwijde web? Vandaag portret 7 (slot).


Naam: Michiel Roeleveld (33)

Webshop: www.gezondheidaanhuis.nl

Actief sinds: 2004

Uitspraak: „Vroeger was alles beter. Gelukkig hebben we in de toekomst steeds meer vroeger.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Webwinkelier

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer