AMERSFOORT. Geloof in God als Schepper en evolutie passen prima bij elkaar. Door kinderen dit al jong voor te houden, is de kans kleiner dat ze later, als ze gaan studeren, van hun geloof vallen.
Dat betoogde nanobioloog prof. dr. Cees Dekker donderdagavond tijdens een symposium op de Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort. Aanleiding voor de bijeenkomst was de presentatie van het door Jongbloed uitgegeven kinderboek ”Het geheime logboek van topnerd Tycho”. Het is geschreven door Corien Oranje met medewerking van Dekker.
In het boek krijgen kinderen de boodschap mee dat God de Schepper van hemel en aarde is, maar gebruik heeft gemaakt van evolutie: het theïstisch evolutionisme. Dekker ziet „met lede ogen aan” dat er op universiteiten een conflict is tussen geloof en wetenschap, zei hij donderdagavond, „maar die twee passen juist zo mooi bij elkaar. Tijdens hun studie ontdekken jongeren dat evolutie heeft plaatsgehad en vallen ze soms van hun geloof. Dat is niet nodig. Daarom hebben we dit boek geschreven.”
EH-directeur drs. Els van Dijk riep op „elkaar niet te veroordelen vanwege een ander standpunt.” Ook op school komt zij verschil van mening tegen over het ontstaan van de wereld. „We vertellen onze studenten over God als Schepper, maar we zijn niet eensgezind over de vraag hoe het bij de schepping is gegaan.”
Theoloog drs. Reinier Sonneveld stelde dat God Zich in de Bijbel aanpast aan de taal, de cultuur en het bevattingsvermogen van de mensen van die tijd. „In de psalmen staat dat de aarde op palen is gebouwd en hoeken heeft. Wij weten dat de aarde rond is. Jezus zegt dat het mosterzaad het kleinste zaadje is. De wetenschap heeft ontdekt dat maanzaad het kleinste is. We zijn eraan gewend dat de Bijbel in beelden spreekt. Waarom lezen creationisten Genesis 1 en 2 dan letterlijk, alsof deze Bijbelhoofdstukken voor Nederland van nu zijn geschreven?”
Op de vraag van debatleider Andries Knevel of Sonneveld niet bang is ook de opstanding van Christus in twijfel te gaan trekken, antwoordde hij: „Alle grote evangelicale theologen, zoals Tim Keller en Alister McGrath, zijn hartstikke overtuigd van de opstanding van Jezus en hartstikke evolutionistisch.”
Janneke Burger, hoofdredacteur van opvoedingsmagazine Jente, vertelde soms „met verkrampte handen” de kritische vragen aan te horen van haar zoontje over het ontstaan van de wereld. „Uit angst grijp ik dan weleens terug op de verklaring dat God alles in 6 keer 24 uur heeft gemaakt. Dat lijkt aantrekkelijk. Maar ik wil niet in angst mijn kind opvoeden. Ik wil dat hij in vrijheid leert Gods schepping te onderzoeken.”
Op de vraag wat ouders aan hun kinderen moeten vertellen over het ontstaan van de wereld, antwoordde prof. Dekker: „Als ze 2, 4, 6 jaar oud zijn, ga dan lekker de Bijbel lezen en de verhalen vertellen. Niet moeilijk doen. Maar als ze ouder worden en met vragen komen, ga dan het gesprek aan.
Ik ben volstrekt overtuigd van een evolutie in miljarden jaren, maar ik ben ook overtuigd christen.”
Uit de zaal kwamen kritische vragen van mensen die Genesis 1 en 2 letterlijk nemen. Waar komt de dood, het kwaad vandaan? Sonneveld: „Ik weet niet of er een letterlijke zondeval is geweest.” Zijn Adam en Eva wel historisch? Sonneveld: „Een optie is dat Adam en Eva een groep mensen zijn geweest die gefaald hebben.”
Dekker erkende dat de evolutietheorie vragen oproept. „Laten we op dat moment eerlijk zeggen dat we het niet weten, nóg niet. Ik heb ook veel vragen aan God die niet beantwoord worden. Ik bid al tien jaar om genezing van iemand, maar het gebeurt niet. Waarom niet?”
De hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft wees op „een voordeel” van de evolutietheorie. „In de wetenschap heerst een cultureel conflict. Je hebt een gelovige óf een atheïstische wereldbeschouwing. De evolutietheorie past in beide.”
Een oud-geschiedenisdocent van het Van Lodenstein College vroeg waarom theïstische evolutionisten wel wonderen in het Nieuwe Testament laten staan, zoals de opstanding van Jezus, terwijl dat wetenschappelijk gezien ook niet kan. Sonneveld: „Ik zie geen enkel probleem. Het is wetenschappelijk niet bewezen dat iemand niet uit de dood kan opstaan.” Dekker: „We weten allemaal dat Bijbelboeken van karakter verschillen. Lukas presenteert zichzelf als geschiedschrijver. Dat is anders dan boeken als Hooglied, Prediker en Genesis.”
Els van Dijk: „De Bijbel is bedoeld om ons onder de indruk van God te brengen, de wetenschap om de werkelijkheid te verklaren. Dat zijn twee verschillende zaken.”