APELDOORN. Wat gebeurde er dinsdag in de cockpit van vlucht 4U9525 van Germanwings? Een voorlopige reconstructie op basis van een eerste verklaring van de Franse procureur Brice Robin, die het onderzoek naar de ramp met de Airbus A320 leidt.
10.01-10.27 uur
Het opstijgen van het vliegtuig verloopt volgens plan. De twee piloten constateren geen bijzonderheden, terwijl ze de automatische systemen in werking zetten. Gezagvoerder Patrick Sonderheimer, gehuwd en vader van twee kinderen, heeft bij Germanwings al een behoorlijke staat van dienst. Hij heeft er meer dan 6000 vlieguren en tien dienstjaren achter zijn naam staan. Zij copiloot Andreas Lubitz (27) staat met 620 vlieguren nog aan het begin van zijn carrière. Hij is sinds andershalf jaar bij Germanwings in dienst.
Op een audiobestand in de teruggevonden zwarte doos is te horen dat beide bemanningsleden tijdens het opstijgen rustig en ontspannen met elkaar converseren. Robin rept van „een beleefd, zelfs opgewekt gesprek.”
10.27-10.31 uur
Nadat het toestel boven de Zuid-Franse havenstad Toulon zijn kruishoogte van 11,5 kilometer heeft bereikt neemt Sonderheimer de landingsprocedure door met Lubitz. De snelheid van de Airbus is op dat moment 900 kilometer per uur. De eindbestemming van de vlucht is Düsseldorf, het begin van de landingsprocedure wordt omstreeks 11.55 uur voorzien.
Conform de procedures meldt een van de bemanningsleden zich bij de luchtverkeersleiding. Hij vraagt toestemming om verder te mogen op de ingeslagen koers – een formaliteit. Op het audiobestand is daarna te horen dat Sonderheimer Lubitz vraagt het commando over te nemen. Vervolgens is in de woorden van Robin het geluid te horen van een stoel die wordt teruggeschoven en een deur die dichtklapt. Daaruit valt af te leiden dat Sonderheimer tijdelijk de cockpit verlaat. „Waarschijnlijk om zijn behoefte te doen”, aldus de procureur gisteren.
10.31-10.35 uur
Copiloot Andreas Lubitz is alleen in de cockpit. Vrijwel meteen zet het vliegtuig een opmerkelijke daling in, die ook de aandacht van de verkeerstoren in Marseille trekt. De Airbus verliest 10 kilometer hoogte en belandt in een glijvlucht. Robin benadrukt dat een toestel alleen in zo’n vlucht kan belanden wanneer in de cockpit de dalingsknop wordt omgezet. Het toestel zendt geen noodsignaal uit.
Op het audiobestand is te horen dat Lubitz rustig doorademt. Robin rept van een klassieke, menselijke ademhaling, „niet de ademhaling van iemand die onwel is geworden en ook niet die van iemand die in paniek is geraakt.”
10.35-10.40 uur
De verkeersleiding in Marseille vraagt Lubitz wat er aan de hand is en verzoekt ook andere vliegtuigen in de buurt contact met de Airbus op te nemen. Reacties blijven uit. Ook Sonderheimer, die de cockpit weer in wil, vraagt Lubitz te reageren. Hij meldt voor de bestuurdersruimte te staan en klopt op de deur. Alle pogingen van de gezagvoerder om binnen te komen, zijn tevergeefs. Hij krijgt geen contact met Lubitz en komt de cockpit niet in.
De luchtverkeersleider in Marseille meldt zich opnieuw. Dit keer verzoekt hij de bemanning om de procedure voor een noodlanding op een van de omliggende vliegvelden in werking te zetten. Opnieuw blijven reacties uit.
De harde klappen die bij het uitluisteren van de zwarte doos zijn te horen, worden volgens Robin veroorzaakt door Sonderheimer, die probeert de deur naar de cockpit te forceren. Van buitenaf is dat onbegonnen werk, zeker als er vanuit de cockpit geen medewerking wordt verleend. Om passagiers te beveiligen tegen terroristische acties, zoals kapingen, zijn de cockpitdeuren gepantserd. Sonderheimer komt er niet in.
In de cockpit klinkt een noodalarm, ten teken dat het toestel de grond begint te naderen. Lubitz zegt al die tijd geen woord.
Ook de Franse dienst voor de burgerluchtvaart, de Directorate General for Civil Aviation (DGCA), zet een noodprocedure in werking en stuurt een gevechtstoestel van de Franse luchtmacht in, een Mirage 2000D. De bemanning krijgt het verzoek koers te zetten naar de Airbus van Germanwings. De glijvlucht voltrekt zich voor de ogen van een herder uit het gebergte. Hij ziet hoe het toestel de rotstoppen al bijna raakt.
10.40 uur
De Airbus raakt met een snelheid van 700 kilometer per uur een helling in de rotsen van het massief l’Estrop in de Alpes-de-Haute-Provence. Vanaf dat moment klinkt er vanuit de passagiersruimte voor het eerst gegil en geschreeuw. Robin zegt dat de reizigers zich pas op het laatste moment realiseerden wat hen stond te wachten.
10.41 uur
Het vliegtuig slaat te pletter en verdwijnt van de Franse radar op de hoogte waarop later de wrakstukken zullen worden gevonden. Alle inzittenden, 144 passagiers en 6 bemanningsleden, vinden de dood.
In de persconferentie van donderdag houdt Robin nog een slag om de arm over de rol van Lubitz bij het drama. Vaststaat volgens de Franse procureur wel dat Lubitz de Airbus A320 opzettelijk liet dalen. „Om redenen die wij absoluut niet kennen, heeft de co-piloot de wil gehad het vliegtuig te vernietigen” stelt Robin.