KEULEN (ANP). De Duitse luchtvaartmaatschappijen Germanwings en Lufthansa zijn verbijsterd en vol ongeloof nu donderdag bekend is geworden dat de copiloot dinsdag waarschijnlijk bewust het passagierstoestel in Zuid-Frankrijk heeft laten neerstorten. Door die actie verloren 150 mensen het leven. Ook onder anderen bondskanselier Angela Merkel toonde zich geschokt door het nieuws.
Franse onderzoekers kwamen donderdag naar buiten met de bizarre vermoedelijke oorzaak van de ramp. Op basis van de cockpit voice recorder concluderen de deskundigen dat copiloot Andreas Lubitz (27) eerst de gezagvoerder buiten de cockpit sloot en vervolgens handmatig het toestel in een fatale daling bracht. Het vloog uiteindelijk met hoge snelheid tegen een Alpentop.
Volgens de openbaar aanklager in Marseille reageerde de copiloot niet op de smeekbeden van zijn collega en negeerde hij de oproepen van de luchtverkeersleiding. Tot op het laatste moment ademde hij wel.
Lubitz werkte sinds 2013 voor prijsvechter Germanwings, een dochterbedrijf van Lufthansa. Hij was volgens de krant Bild opgeleid in Bremen en had 630 vlieguren achter de rug.
„Men moet ervan uitgaan dat de copiloot uit was op de vernietiging van het vliegtuig”, zei de aanklager in Marseille donderdag. Justitie in Duitsland heeft onder meer onderzoek gedaan naar de geestelijke toestand van de piloot. Wat daar precies uit is gekomen is niet bekend, maar de conclusie is dat de Franse aanklager zelfmoord „nadrukkelijk niet uitsluit”.
Na vertrek uit Barcelona wees kennelijk nog niets op wat er stond te gebeuren. De mannen spraken „zeer ontspannen” met elkaar, blijkt uit de geluidsopnamen uit de cockpit. Boven Zuid-Frankrijk gaat de gezagvoerder even de cabine in, vermoedelijk voor een sanitaire stop. Wanneer hij weer naar binnen wil, wordt duidelijk dat het helemaal mis is. Hij ramt steeds harder op de deur.
Dat is echter kansloos: sinds de aanslagen van 11 september 2001 is de beveiliging van cockpitdeuren opgeschroefd. „Het is een gepantserde deur”, zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. Met een speciale code, die de piloten als het goed is kennen, kan de deur wel van buitenaf worden geopend, bijvoorbeeld als de piloot die in de cockpit zit onwel is geworden. Maar de piloot die het toestel bestuurt, kan de deur blokkeren.
Niemand overleefde de crash. De meeste slachtoffers komen uit Duitsland en Spanje. Eén slachtoffer komt uit Nederland: een twintigjarige vrouw uit Deurne. Diverse nabestaanden zijn donderdag naar Zuid-Frankrijk gegaan, maar ze kunnen niet naar de rampplek. Die is te slecht bereikbaar.