Binnenland

„Dodenweg” N36 moet snel op de schop

VRIEZENVEEN. De N36 tussen Almelo en Ommen moet af van zijn imago als „dodenweg”, vinden Twenterand en omliggende gemeenten. Donderdagmorgen was minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op het gemeentehuis in Vriezenveen om een petitie in ontvangst te nemen.

26 February 2015 11:50Gewijzigd op 15 November 2020 16:58
Verkeer op de N36.  beeld Floris Kayim
Verkeer op de N36.  beeld Floris Kayim

„De N36 moet veiliger, maar met dit rijgedrag gaat het zelfs met 100 miljoen euro niet lukken. Onvoorstelbaar!” Dat schreef Robert Slaat deze week aan dagblad Tubantia. De tekst sloeg op een bijgevoegd filmpje –gemaakt met zijn dashboardcamera– waarop te zien is hoe een automobilist het waagt om zijn voertuig te keren op de N36. Met zijn filmpje gaf Slaat gehoor aan de oproep van Tubantia om ervaringen met de gevaarlijke autoweg te delen. Ook de regionale omroep RTV Oost riep een dergelijk meldpunt in het leven.

De veiligheid van de N36 houdt inwoners, politiek en bedrijfsleven in Overijssel al jaren bezig. Donderdagmorgen werd minister Schultz in het raadhuis van Vriezenveen geïnformeerd over de situatie op de beruchte rijksweg. Wethouder B. Engberts (Verkeer, SGP) overhandigde haar tevens de petitie ”De N36 moet veiliger en wel nu”, een initiatief van VVD-raadslid C. Walraven. Meer dan 2100 mensen ondertekenden het verzoekschrift. „Ook de voltallige gemeenteraad van Twenteraad heeft zijn handtekening eronder gezet”, zegt Engberts. „Het is een signaal aan het Rijk om snel actie te ondernemen. Maatregelen op korte termijn zijn noodzakelijk.”

Wat maakt de N36 tot zo’n gevaarlijke weg?

Engberts: „De N36 is een tweebaansweg. Op een breedte van 7 meter passeren automobilisten elkaar met een vaart van 100 kilometer per uur. Op verschillende plekken is de belijning onduidelijk. Ook zijn sommige invoegstroken te kort. Verder zijn diverse bochten onoverzichtelijk. De N36 ziet er nog hetzelfde uit als een halve eeuw geleden, terwijl de hoeveelheid verkeer en het aantal bedrijven aan de weg enorm zijn toegenomen.”

Afgelopen nieuwjaarsdag was als gevolg van een frontale botsing op deze weg tussen Westerhaar en Vriezenveen een dode te betreuren. „Het was helaas het zestiende dodelijke slachtoffer op de N36 in acht jaar tijd. In de volksmond wordt dan ook over de dodenweg gesproken. Behalve ongevallen met dodelijke afloop zijn er sinds 2007 meer dan 300 ongelukken gebeurd waarbij mensen letsel opliepen of te maken kregen met materiële schade. Dat zijn gebeurtenissen die een enorme impact hebben op de betrokkenen.”

Welke boodschap heeft u overgebracht aan minister Schultz?

„Wij –dat zijn behalve Twenterand de gemeenten Almelo, Ommen, Hardenberg en Wierden– hebben de minister ertoe opgeroepen de verkeersveiligheid op de N36 voortvarend aan te pakken. Eerder was al 5,6 miljoen euro toegezegd waarmee in 2018 de weg veiliger gemaakt zou worden. Twee weken geleden werden we echter verrast door het nieuws dat het geld al vanaf volgende maand beschikbaar is. Daarom is er volgens ons genoeg reden om niet drie jaar te wachten met het uitvoeren van de benodigde maatregelen, maar moet daar al dit jaar mee worden begonnen.”

Op wat voor maatregelen doelt u precies?

„Een aantal onduidelijke situaties kan snel en eenvoudig worden opgelost. Een maatregel die bijvoorbeeld direct moet worden genomen, is het verlengen van een aantal in- en uitvoegstroken.

Daarnaast moeten verkeersovertreders worden aangepakt. Op internet circuleren diverse filmpjes waarop te zien is hoe sommige weggebruikers met hun rijgedrag anderen in gevaar brengen. Hierdoor zijn er veel ongelukken gebeurd. Met cameratoezicht kunnen verkeersovertreders sneller worden betrapt en beboet.

Ook is er geld gereserveerd voor een verkeersregelinstallatie bij Beerze. Wij vinden het echter effectiever om dit bedrag te investeren in de aanleg van een ongelijkvloerse kruising. Volgens ons is dat een structurele oplossing voor de veiligheid rond dat knooppunt.

Behalve het nemen van veiligheidsmaatregelen moet het Rijk gaan onderzoeken hoe de N36 voldoende capaciteit kan krijgen. Het vracht- en personenverkeer op deze weg zit flink in de lift. Transport en Logistiek Nederland, Port of Twente en de bedrijvensector waarschuwen zelfs dat dit de komende jaren nog fors zal toenemen. Voor een sterke economie in Twente, Drenthe en Zwolle moet de capaciteit dus snel omhoog. Het is daarom hard nodig dat het Rijk zich gaat bezinnen op de economische functie van de N36.”

Tien miljoen

Minister Schultz zegde donderdagmorgen toe te willen kijken of bepaalde maatregelen versneld kunnen worden. Zo ziet ze wel kans om op afzienbare termijn bijvoorbeeld de benodigde markeringen te laten aanbrengen.

Op het gebied van preventie wees Schultz op de verkeersveiligheidscampagnes van haar ministerie. Gemeenten hebben volgens haar ook zelf hun verantwoordelijkheid om verantwoord rijgedrag van weggebruikers in hun regio aan te moedigen.

Over een mogelijke aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij Beerze zei minister Schultz dat dat daar ongeveer tien miljoen euro voor nodig is en dat ze daarvoor het geld niet heeft. Wel zegde de bewindsvrouw toe dat ze met partijen in de regio om de tafel wil om te praten hoe dat gefinancierd kan worden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer