Hij windt beslist geen doekjes om zijn overtuigingen. De Marokkaans-Nederlandse Abu Mohammed is eerder oprecht verbaasd dat niet iedereen dezelfde conclusies trekt uit de Koran als hij doet. Een onthutsend kijkje in de ziel van een 28-jarige Syriëganger uit Arnhem.
Steeds grovere gruweldaden in Syrië en Irak in naam van de islam schokken de wereld. Zijn onthoofdingen ooit te verdedigen? Volgens Syriëganger Abu Mohammed wel. „Wij doden niet voor ons plezier, maar wij doden zodat dit leidt tot de wederopstanding van een islamitische staat.”
Jij hebt je aangesloten bij Jabhat al-Nusra. Waarom niet, bijvoorbeeld, bij de veel bekendere Islamitische Staat?
„Iedere groep die strijdt voor de zaak van Allah is een groep waarbij moslims zich mogen aansluiten. Deze groepen hebben alle hetzelfde doel: het verwijderen van de tiran Assad en het vestigen van een rechtvaardige, rechtgeleide, islamitische staat.
Zelf heb ik mij aangesloten bij Jabhat al-Nusra, omdat ik vind dat die groep op de meest complete wijze probeert te handelen volgens de principes van de islam. Ook heeft Jabhat al-Nusra duidelijke doelen en een heldere strategie. Die strategie moet ervoor zorgen dat de huidige, op ongeloof en afhankelijkheid van het Westen gebaseerde orde vervangen wordt voor een nieuwe, pure islamitische orde.”
Wat zijn op dit moment je belangrijkste taken?
„De strijd wordt nog steeds in alle hevigheid gevoerd en de belangrijkste taak daarin is nog steeds het meedoen aan deze strijd. Verder zijn wij nu ook onderdeel van een groot bevrijd gebied waar wij fungeren als voorbeeldfiguren voor de opkomende nieuwe generatie. Als moedjahid (iemand die gewapenderhand de jihad verricht, JH) heb je een hoge status. Die status is bekend bij iedere moslim, dus wordt je doen en laten onder een vergrootglas gelegd.
Maar die status is niet het doel op zich. Het hoofddoel is het verkrijgen van de tevredenheid van onze Heer. Binnen de islam wordt de moslim aangespoord om daden van aanbidding te verrichten. De jihad hoort daar helemaal bij.”
Hoe ziet een willekeurige dag eruit?
„Dat hangt van de plannen af die we voor die dag maken. Natuurlijk wordt er strikt gelet op de vijf gebeden. Daaromheen wordt de rest van de bezigheden gepland. Soms zijn dat gewone, dagelijkse bezigheden als het bezoeken van vrienden, het inkopen van boodschappen of het opdoen van kennis.
Soms ook zijn het daadwerkelijk militaire activiteiten. Wat betreft dat laatste: die variëren van het meedoen in een strijd tijdens een militaire operatie tot het verrichten van grensbewaking aan een van de fronten. Tevens zorgen wij binnen de bevrijde gebieden voor de rust en orde en grijpen wij in zodra deze wordt verstoord.”
Heb je zelf mensen gedood?
„We verkeren in een strijd waar zeker doden vallen, zoals dat gewoon is tijdens oorlogen. Zelf strijd ik mee en bevecht ik hen die ons vijandig gezind zijn. Het leger van Assad schuwt niet om allerlei middelen te gebruiken om de moslims te doden, niets stopt hen of keert hen daarvan af. Wij zullen hen bevechten en dus moeten wij ook doden. Wij doden niet voor ons plezier, maar wij doden hen opdat dit tot de val van deze tiran zal leiden en uiteindelijk tot de wederopstanding van een islamitische staat.”
Hoeveel jihadisten van Nederlandse afkomst zijn er, voor zover je weet, intussen gesneuveld?
„Als mijn berekening klopt moeten er dat ongeveer twintig zijn. Twintig martelaren, wie had ooit gedacht dat vanuit Nederland zulke helden zouden opstaan en hun levens zouden geven voor zo’n nobele zaak?”
Nabestaanden van de omgekomen jihadisten hebben onnoemelijk veel verdriet. Wat doet dit met jou?
„De dood is iets waar niet aan valt te ontkomen. De wijze waarop we zullen sterven is niet bekend en blijft een duister geval. Maar het sterven tijdens de jihad is een gigantische, geweldige daad, een offer dat onderscheiden wordt door Allah. Niet met een medaille, maar met het eeuwige leven in het paradijs. De nabestaanden dienen dat goed te beseffen. Wij als moslims hechten niet veel waarde aan dit leven, de dood zien wij als een overbrugging naar het ware leven.
Verder weet ik dat er zeer zeker families zijn in Nederland die erg trots zijn op hun zonen die hun leven hebben gegeven in de jihad. Zij vertrokken en gaven hun leven, enkel de tevredenheid van Allah wensend. Voor deze families is het een geweldige winst dat hun zoon als martelaar is gevallen tijdens een strijd die om het geloof draait en niet om valse ideeën zoals nationalisme en macht.”
IS riep eerder op om kerken in het Westen aan te vallen. Wat vind jij daarvan?
„Ik ga er niet van uit dat dit klopt tot het daadwerkelijk bewezen is. Als het klopt, staat het haaks op wat de islam ons leert. Tijdens het voeren van een oorlog hoor je geen gebedshuizen te vernietigen.”
Hoe kijk je aan tegen de aanslagplegers in Parijs?
„Dat zijn helden.”
Juich je het toe als er meer van dat soort aanslagen gepleegd zouden worden?
„Een aanslag kan vermeden worden als Nederland de vrijheid van meningsuiting schrapt en grenzen stelt aan wat mensen kunnen zeggen. Het Westen is ontzettend hypocriet. Het is blijkbaar verschrikkelijk als wij de Holocaust ontkennen, maar het is wél acceptabel als iemand de profeet van bijna 2 miljard moslims schoffeert.
Zolang dit vreemde beleid voortduurt, kunnen dit soort aanslagen plaatsvinden. Niemand juicht aanslagen toe, maar zodra je een kat in het nauw drijft kan die rare sprongen maken. Zolang het Westen de vrijheid van meningsuiting blijft hanteren, blijven moslims zich beroepen op de vrijheid van handelen.”
Zijn teruggekeerde Syriëgangers in jouw ogen een extra gevaar voor de veiligheid in Nederland?
„Nederland roept het gevaar zelf over zich af. Het is nou eenmaal logisch dat wanneer je in een staat van oorlog verkeert met een groep of land, sympathisanten van zo’n groep of land handelingen kunnen gaan verrichten om hun groep of land te verdedigen.”
Wil je zelf ooit nog terug naar Nederland?
„Ik zou best eens terug willen om mijn familieleden te bezoeken, maar ik besef heel goed dat het mij niet makkelijk zal worden gemaakt om dat ooit te kunnen uitvoeren.”
De onthoofdingen van IS staan veel mensen op het netvlies gegrift. Bij jou ook?
„De aanslagen met drones door het Westen op onschuldige moslims staan ons net zo goed op het netvlies gegrift. Onthoofdingen worden door de ‘moderne’ wereld achterhaald en barbaars gevonden, terwijl raketten die mensen aan flarden bombarderen heel normaal zijn. Als je de massa jarenlang voedt met een bepaalde vorm van executie, zal die na verloop van de tijd vanzelf als normaal worden beschouwd.”
Hoe weet je dat Allah dit soort gruweldaden van je vraagt?
„De Koran is het woord van Allah. Daarin wordt aangegeven hoe de moslims zich moeten gedragen en wat voor hen wel en niet is toegestaan.”
Geeft Allah er bevestiging van dat je echt op de goede weg zit?
„Als moslim doe je je uiterste best om de Koran en de soenna –de levenswijze van de profeet– strikt na te leven. Door de Koran en de soenna goed te bestuderen kun je achterhalen wat de juiste manier van leven is. Hoe strikter en nauwkeuriger je die richtlijnen volgt, hoe dichter je bij de pure bron van de waarheid bent. Zolang je je hier stevig aan vastklampt, zul je nooit dwalen en ben je in het bezit van de waarheid.”
Zijn er weleens momenten dat je, diep in je hart, twijfelt aan de waarheid van je overtuigingen?
„Geen enkel moment twijfel ik of heb ik getwijfeld aan de waarheid van mijn overtuigingen. De islam biedt de mens het ultieme houvast en alle instrumenten om te slagen in deze wereld en het hiernamaals, inclusief het recht om te strijden en daarmee het bestaan van de islam te bevorderen.”
Wat betekent dit voor christenen in een islamitische staat?
„De islam geeft de andersgelovigen binnen een islamitische staat een keus: jizya (de dhimmibelasting, JH) betalen en dan volledig onder de bescherming staan van de staat, of de islamitische staat verlaten. Wordt niet aan een van deze eisen voldaan, dan worden ze gezien als overtreders waar een islamitische straf op staat, namelijk de dood.”
Regelmatig vinden moslims Jezus en worden ze christen. Wat moet er volgens de regels met hen gebeuren?
„In het kort: daar staat de doodstraf op. Dat is onder andere om degenen die uit hypocriete overwegingen de islam betreden, af te schrikken. Dus buiten het feit dat het een straf is, geldt het ook als buitengewoon afschrikmiddel.”
Christus stelt in de Bijbel dat Zijn volgelingen hun vijanden lief moeten hebben. Dat staat haaks op wat de Koran leert.
„De islam is mede neergedaald om de voorgaande religies op te heffen. De islam is de complete eindversie van alle neergedaalde hemelse boodschappen. Vandaar dat ik hier niet anders op kan antwoorden dan te zeggen dat de islamitische wijze moet worden toegepast in hoe je met je vijanden omgaat. De moslims mogen strijd leveren tegen hen die vijandigheid tonen. Iemand liefhebben die mij wil doden, lijkt mij volledig in te druisen tegen de menselijke natuur.”
Hoe loopt de strijd in Syrië en Irak volgens jou af?
„Met de wil van Allah zal het uitlopen op een gigantische overwinning voor de islamitische gemeenschap en de uiteindelijke overname door de islam van de absolute wereldmacht. Ooit zal heel de wereld islamitisch worden, maar dat gaat pas plaatsvinden als Isa (Jezus, JH) terugkeert en zich aansluit bij de moslims, het kruis breekt en de islam helpt zegevieren over alle andere religies en levenswijzen.”
Hoe zie je je eigen toekomst?
„Ik blijf mij inzetten voor de zege van de islam en de moslims in de vorm van een islamitische staat. Ik ben bereid daar mijn leven voor te geven, zoals de vele Nederlandse martelaren die nu al hun leven daarvoor hebben gegeven.”
Deel 2 verschijnt volgende week woensdag.
Een van de 250 Nederlandse Syriëgangers
Hoewel de Nederlandse jihadist Abu Mohammed (28) zelf geen uitsluitsel geeft over zijn identiteit, werd die enkele maanden geleden al onthuld. Abu Mohammed is een alias voor Abdelkarim el A., afkomstig uit een Marokkaans-Nederlands gezin uit Arnhem.
Abu Mohammed gebruikt ook het pseudoniem Muhajiri Shaam. Onder die naam kreeg hij in september vorig jaar veel aandacht, omdat hij in een video zijn geloofsgenoten opriep om „een sterke, stevige daad tegen de Nederlandse overheid” te verrichten. „Sta op en onderneem iets”, zei hij toen. Als gevolg van dat dreigement werd het militairen verboden om in uniform met het openbaar vervoer te reizen.
In diezelfde tijd werd het Nederlandse paspoort van Muhajiri Shaam ingetrokken. Hij liet weten daar lak aan te hebben door in zijn paspoort een boodschappenlijstje te kalken met onder meer grondstoffen voor een bom. Een foto daarvan plaatste hij op Twitter.
De Arnhemmer is er diep van doordrongen dat wat hij doet juist is: zoals veel jihadisten baseert hij zich voor zijn activiteiten voortdurend op bronteksten uit de Koran en de soenna (de overleveringen van de islamitische profeet Mohammed).
Hij is bij lange na niet de enige Nederlander die zich bij Jabhat al-Nusra heeft aangesloten. Abu Mohammed kreeg veel navolging, ook vanuit zijn ouderlijk huis. Hij komt uit een van oorsprong Marokkaans gezin met een alleenstaande moeder en heeft twee broers en een zus. Een van die broers, Mohamed el A., probeerde in 2013 naar zijn broer in Syrië te reizen en werd in Duitsland opgepakt.
Juist deze week deed de rechter uitspraak in die zaak: Mohamed werd vrijgesproken van alle aanklachten. De rechtbank in Arnhem gelooft wel dat Mohamed el A. zijn broer bewonderde en vurig droomde van een islamitische staat. „Maar een gedachtegoed of ideologie hebben alleen is niet strafbaar”, benadrukte de rechtbank. Het openbaar ministerie gaat tegen die uitspraak in beroep.
Intussen bereidt justitie nog tientallen andere rechtszaken voor. Naar schatting zijn tussen de 200 en 250 Nederlanders afgereisd naar Syrië en Irak om daar in uiteenlopende organisaties mee te doen met de gewapende strijd, en dat aantal groeit nog steeds. Tussen de 20 en 25 van hen zijn daar gedood; ongeveer 35 strijders zijn teruggekomen.
Verantwoording
Jihadisten die in Syrië of Irak strijden, zijn doorgaans niet bereid tot contacten met de media. Bovendien is de vraag gerechtvaardigd in hoeverre media hun een podium zouden moeten geven.
Het gevolg is dat er in het publieke debat tal van meningen zijn over jihadisten en wat hen drijft, terwijl onderbelicht blijft wat zij zelf zeggen over hun drijfveren en hoe die zich verhouden tot onder meer het christelijke gedachtegoed.
Om die reden biedt deze krant, als onderdeel van een serie, eenmalig ruimte aan een jihadist in Syrië om vragen te beantwoorden. De vragen en antwoorden zijn via diverse mailwisselingen tot stand gekomen. Op de website van deze krant is (een deel van) de mailwisseling in te zien.
serie In de greep van de jihad
Islamitische extremisten bepalen al maanden het publieke debat. In deze serie komen de hoofdrolspelers zelf aan het woord. Vandaag deel 1: de jihadist. Over vechtende Nederlanders in Syrië en Irak.