Evangelische kerken in de Verenigde Staten (VS), zeker die met veel jonge kerkleden, ondergaan langzaam maar zeker de invloed van Calvijns gedachtegoed.
New York Times publiceerde vrijdag een uitgebreide samenvatting van eerdere onderzoeken hoe de zestiende-eeuwse reformator een opmars maakt in Amerika.
Zo is de in de Zuidelijke Baptistenconventie, het grootste protestantse kerkgenootschap in de Verenigde Staten, Calvijn ontdekt omdat voorgangers als John Piper, Mark Driscoll, Mark Dever en Tim Keller herhaaldelijk impliciet of expliciet naar hem verwezen. De revival heeft inmiddels een naam gekregen: het „nieuwe calvinisme”.
De toenemende aandacht voor Calvijn heeft in het baptistische kerkverband geleid tot heftige polemieken. Meer calvinistisch georiënteerde voormannen staan tegenover arminiaanse baptisten, zoals de kampen zichzelf omschrijven. Een van de grote thema’s is de vraag of de calvinistische verkiezingsleer niet ten koste gaat van de opdracht tot zending en evangelisatie.
De nadruk op zonde binnen het calvinisme ervaren veel Amerikaanse christenen als een heilzame verdieping. Ze zijn uitgekeken op een oppervlakkig evangelisch christendom. New York Times legt uit: „De focus op zondigheid verschilt sterk van het populaire evangelicalisme van de afgelopen jaren. Die invalshoek strijdt met de boodschap van predikers van het welvaartsevangelie, die impliciet zeggen dat het geloof rijk kan maken. Het klinkt niet anders dan de feel good-bevestigingen van predikers en schrijvers als Joel Osteen, die de Bijbel gebruiken als zelfhulpboek of als een gids voor nog beter zakendoen.”
Anderen geloven niet zo in de opkomst van het calvinisme in Amerika. Volgens een criticus is het „nieuwe calvinisme” een hype die voorbij gaat, net als de bewegingen rond het model van missionair kerk-zijn en de „emerging church”, die zoekt naar nieuwe kerkvormen. Volgens Roger E. Olson, auteur van het boek ”Against Calvinism” is het calvinisme een vorm van kerkpolitiek waarbij gelijkgezinden worden voorgetrokken. Ook leidt het calvinisme op den duur vaak tot kerksplitsingen.
Preken over Jezus
In 2009, het Calvijnjaar, schreef het opinieblad Time dat het „nieuwe calvinisme” tot de tien belangrijke thema’s wordt gerekend die de wereld op dit moment aan het veranderen zouden zijn. Een paar jaar eerder kwam journalist Collinn Hansen van het Amerikaanse tijdschrift Christianity Today met het artikel ”Young, Restless, Reformed”. Daarin besprak hij waarom het calvinisme jonge mensen aanspreekt.
New York Times sprak met Hansen over de opmars van het calvinisme. De oorzaak is dat in calvinistische kerken over Jezus wordt gepreekt. Een aantal Amerikaanse christenen is dat niet meer gewend te horen, zegt Hansen. „Wat je in sommige megakerken zou kunnen horen, is: „God wil dat je een goede ouder wordt, en hier zijn zeven wegen waarop God u kan helpen dat te worden.” Of: „God wil dat je een goed huwelijk hebt, en hier zijn drie manieren om dat te krijgen.” Kerkgangers die calvinistische kerken bezoeken willen echter dat de predikant „hen vertelt over Jezus.”
Lees het gehele Engelstalige artikel hier.
Lees ook:
Waar komen al die nieuwe calvinisten vandaan? (Reformatorisch Dagblad, 11 mei 2013)
Leve het calvinisme! (Reformatorisch Dagblad, 11 mei 2013)
Commissie VS denkt na over calvinisme (Reformatorisch Dagblad, 17 augustus 2012)
Nieuw calvinisme in Amerika (Reformatorisch Dagblad, 23 april 2009)
Uitgekeken op de oppervlakkigheid (Reformatorisch Dagblad, 20 mei 2008)
Jong, rusteloos, gereformeerd (Reformatorisch Dagblad, 2 mei 2008)
Verkiezingsleer geen rem op evangelisatie (Reformatorisch Dagblad, 30 november 2007)