Bobine raadsel voor autobezitter
BUNNIK – Waar zit de luchtmassameter? Waarom moet de bobine vervangen worden? En wat is eigenlijk de functie van de gashuisklep? Het zijn vragen die bij een automobilist kunnen opkomen bij het zien van de factuur van de garage.
Veel autobezitters vinden de werkplaatsfactuur onduidelijk. Dat bleek uit een onderzoek van Bovag eerder dit jaar. De autobrancheorganisatie kwam in oktober met een oplossing. Onder de naam Garagetaal legt Bovag op zijn website met filmpjes en korte teksten lastige begrippen over autoreparaties uit.
In het begin ging het in totaal nog om zestien termen. Inmiddels zijn dat er 23. „We zijn van plan om het project in 2012 nog verder uit te breiden”, zegt Annelies Toonen van Bovag.
Volgens Toonen, die als communicatieadviseur nauw betrokken is bij de ontwikkeling van Garagetaal, voorziet de website in een behoefte. „De meeste ondernemers in onze branche zijn heel goed in hun werk, maar als ze in jip-en-janneketaal hun klanten uit moeten leggen wat ze precies doen en waarom, vinden ze dat vaak moeilijk.”
Het mes snijdt aan twee kanten, aldus Toonen. „Automobilisten kunnen op de website nazoeken wat bepaalde moeilijke woorden op hun factuur betekenen. Daarnaast helpen de filmpjes van Garagetaal ondernemers om vaktermen aan hun klanten uit te leggen.”
Autobedrijven kunnen de filmpjes ook downloaden en op hun eigen website plaatsen. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om een or-code op hun facturen af te drukken. „Met die code komen klanten via hun smartphone direct bij Garagetaal terecht”, zegt Toonen. „Zo proberen we het zo laagdrempelig mogelijk te houden.”
Het project is positief ontvangen, aldus Toonen. Ruim 700 ondernemers hebben Garagetaal inmiddels in gebruik genomen door bijvoorbeeld posters op te hangen in hun showroom of animaties op hun website te plaatsen.
„Het is de bedoeling dat we via internet veel mensen bereiken met de animaties”, zegt Toonen. „Daarom zijn de filmpjes niet alleen leerzaam, maar hebben ze ook een hoog entertainmentgehalte, zodat mensen niet afhaken en de animaties via sociale media met elkaar delen.”
Het filmpje over de bobine begint met de vraag aan een aantal mensen op straat of ze weten wat een bobine is. „Iets met ruimtevaart?” oppert een oudere man. „Ik denk dat het een aap is”, zegt een meisje.
„Een bobine zit in elke auto met benzinemotor en zorgt voor hoogspanning die de bougie laat vonken”, vervolgt het filmpje. „Een kapotte bobine kan grote schade aanrichten aan je katalysator.” Het plaatje van een schematisch getekende katalysator die in vlammen opgaat, spreekt duidelijke taal: het is geen overbodige luxe om een kapotte bobine te vervangen.
Maar weet iedere autobezitter wel wat een bougie is? „We hebben ons tot nu toe gericht op specifieke vragen die uit ons onderzoek naar voren kwamen”, zegt Toonen. „Veel mensen vroegen bijvoorbeeld naar het verschil tussen balanceren en uitlijnen. Op die vraag geeft Garagetaal nu antwoord. De komende tijd gaan we werken aan uitleg van allerlei onderdelen. Dan kun je denken aan vragen als: wat is een bougie en waar dient die voor?”
Bovag heeft autobedrijven gevraagd om begrippen waar klanten moeite mee hebben door te geven. Consumenten zelf krijgen binnenkort ook de mogelijkheid om termen aan te dragen. „Op die manier houden we Garagetaal levend”, zegt Toonen. „Het idee staat nu, maar er is nog veel te winnen.”
Op zoek naar het verhaal achter opmerkelijke berichtjes van het afgelopen jaar. Vandaag deel 3 in een serie.