Helemaal klaar met dieseldrama
ALPHEN A/D RIJN – Een vervelend voorval was het. De automobilisten die begin april door een fout van Shell diesel tankten in plaats van benzine willen het er niet meer over hebben. „Ik ben er helemaal klaar mee.”
Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand. Precies 75 automobilisten tankten op 2 april benzine bij het benzinestation van Shell aan de Eisenhowerlaan in Alphen aan den Rijn. Dachten ze. Want er stroomde geen Euro 95 in hun tank, maar een mengel van benzine en diesel.
De chauffeur van de Shell-tankwagen die ’s nachts de ondergrondse brandstofreservoirs moest bijvullen, was niet helemaal wakker. Hij liet diesel in het reservoir voor Euro 95 stromen, zodat er in de ondergrondse tank een mix ontstond van benzine en diesel. De automobilisten die dit mengsel de volgende morgen in hun auto kregen, konden nog wel wegrijden. Na verloop van tijd begon de motor van hun auto echter te stotteren en hield er ten slotte helemaal mee op.
Fordgarage Van Bunningen in Alphen aan den Rijn heeft na 2 april acht auto’s binnengekregen waarbij de verkeerde brandstof was getankt. Monteur Kees Roeleveld: „Via de Wegenwacht van de ANWB zijn ze hierheen gesleept. Bij de eerste hadden we absoluut niet in de gaten wat er mis was. Na lang zoeken kwamen we erachter dat er diesel in de tank zat in plaats van benzine.”
Het verhelpen van het euvel kost al gauw zo’n vier uur werk, aldus de monteur. „De benzinetank moet leeg. Als dat niet met pompen lukt, moet hij eraf.” Niet alleen de tank moet schoon, ook de benzineleidingen en de verstuivers van de brandstofinstallatie dienen te worden gereinigd.
„Het probleem is dat in diesel veel vet zit. Dat slaat op de bougies, waardoor ze verstopt raken”, zegt Robbert van Velzen van het Motorhuis in Alphen aan den Rijn. Deze garage kreeg „twaalf tot vijftien” auto’s binnen met verkeerde brandstof in de tank. „Soms kregen we zo’n auto in een uur weer rijklaar. Even de diesel eruit pompen, bougies vervangen en een proefrondje rijden. Maar als de tank er echt af moet, kan je inderdaad zo vier uur bezig zijn met zo’n geintje.”
Alphenaar R. Bode was in april ook een van de slachtoffers, maar hij wil het er niet meer over hebben. „De hele kwestie heeft me genoeg tijd en energie gekost, ik ben er helemaal klaar mee.” R. de Jager wil evenmin veel kwijt over het akkefietje in april. „Ik heb een leaseauto en de schade was gering. De leasemaatschappij heeft de zaak afgehandeld.”
„De 75 gedupeerden zijn binnen 24 uur benaderd door een schadeafwikkelingsbedrijf”, zegt woordvoerder Wim van de Wiel van Shell. „Wij zijn naar mijn mening zeer coulant met hen omgegaan. Ze kregen volledig buiten hun schuld de verkeerde brandstof in hun tank, dus Shell heeft de schade die daardoor is ontstaan compleet vergoed. Tot aan een vervangende auto toe.”
De schade varieerde van enkele tientjes tot duizenden euro’s. „Soms was het inderdaad alleen de tank leegpompen, maar bij andere auto’s moesten complete onderdelen worden vervangen.”
Volgens Van de Wiel gebeurt het slechts af en toe dat er brandstof door de leverancier wordt verwisseld. „Op de140.000 bevoorradingen per jaar komt het hooguit één keer voor. Soms gebeurt dat op het brandstofdepot, meestal op het tankstation zelf.
Het gebeurt veel vaker dat de klanten zelf de fout ingaan door de verkeerde brandstof te tanken.”
Op zoek naar het verhaal achter opvallende berichtjes van het afgelopen jaar. Vandaag deel 6 in een serie.