Wetenschap & techniek
Exoplaneet stelt nevelhypothese ter discussie

Drie pas ontdekte gasreuzen zetten de evolutionistische theorie over het ontstaan van planeten op lossen schroeven. Ze kunnen niet spontaan zijn ontstaan door miljoenen jaren van samenklonteren van deeltjes, zoals de nevelhypothese van Immanuël Kant en Pierre-Simon Laplace veronderstelt.

Wetenschapsredactie

Irakluk, een gasreus zo groot als Jupiter, draait zo dicht rond dubbelster HR 7162 dat het onwaarschijnlijk is dat deze door geleidelijke samentrekking is ontstaan, stellen de wetenschappers van de Tennessee State University.

De ontdekking steunt volgens hen wel een alternatieve opvatting, die ”gravitationele ineenstorting” genoemd wordt, waarbij planeten sneller ontstaan uit superdichte wolken stof, die door hun eigen zwaartekracht ineenzakken.

De twee gasplaneten die rond de dubbelster NN Serpentis cirkelen, bezorgen de astronomen eveneens hoofdbrekens. Beide hemellichamen kunnen daar volgens de theorie niet uit zijn ontstaan.

Een van de sterren is een witte dwerg, die ontstaan zou zijn uit een ‘stervende’ rode reus. Deze zou de planeten verzwolgen moeten hebben toen hij uitdijde tot een rode reus, aldus de wetenschappers. Ze opperen dat de planeten mogelijk zijn ontstaan uit het stof dat overbleef van de voormalige superster.