Binnenland
Het draait om de boodschap in Waalwijk

Hoe krijg je de kiezer zo ver dat-ie op je stemt? Een aansprekende campagne vermag veel. In Waalwijk denken partijen koortsachtig na over de beste manier om de kiezer voor zich te winnen. Veel uitbundigheid levert dat niet op.

3 December 2009 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 09:17

Een foldertje hier, een advertentie daar. Het zijn de klassieke middelen waar Waalwijkse partijen zoals CDA, SGP en Lokaal Belang naar grijpen. Het gaat niet om de boodschapper, maar om de boodschap, is het argument.

Lokaal Belang moet vooral de naam en de inhoud van de partij onder de aandacht brengen, zegt wethouder en beoogd lijsttrekker J. H. H. Heuverling. „We zijn met acht zetels de grootste in de raad, maar eigenlijk is Lokaal Belang een nieuwe partij. Anderhalf jaar geleden ontstaan na een fusie van vier lokale partijen.”

Weet Lokaal Belang de mensen die voorheen op een van de vier partijen stemden, achter zich te verenigen? „Daar zal het in de campagne vooral om gaan. Praktisch proberen we dat te bewerkstelligen door op straat het gesprek aan te gaan en met advertenties en folders uit te leggen waar Lokaal Belang voor staat.”

Hoewel lokale partijen –anders dan landelijke– onafhankelijk opereren, denkt Heuverling niet dat de campagne van Lokaal Belang daardoor anders is. „Ik zou niet weten waar het verschil ’m in moet zitten. Behalve misschien dat het beeld dat landelijke partijen neerzetten, lokaal doorwerkt. Daar hebben wij geen last van.”

M. van Dongen, wethouder voor het CDA in Waalwijk, ervaart dat landelijke imago geenszins als last. „Wij gaan als lokale partij de campagne in, en proberen onze principiële uitgangspunten lokaal uit te werken.”

Daarbij zal het CDA pragmatischer te werk gaan dan de SGP en de ChristenUnie, denkt Van Dongen. „We hebben deels hetzelfde gedachtegoed, maar zijn minder belijdend.”

Tijdens de campagne is het de kunst om het politieke programma te vermarkten. Dat doet het CDA, letterlijk. Op de weekmarkt zullen de christendemocraten, net als andere partijen, present zijn om potentiële kiezers over de streep te trekken.

De partij denkt erover na om een landelijke politicus naar Waalwijk te halen, zegt Van Dongen. „Balkenende zou leuk zijn, een Kamerlid ook.”

Het is een idee waar de SGP ook wel wat in ziet, zegt lijsttrekker R. A. A. Tiemstra. Zijn partij, met één zetel vertegenwoordigd in de raad, moet het vooral hebben van het grotendeels protestants-christelijke Sprang-Capelle. Dat betekent niet dat de SGP zich in de campagne alleen op die kern richt. „We zijn een partij voor heel Waalwijk.”

Kan zo’n kleine partij wel een vuist maken tijdens de campagne? „Onze campagne ziet er redelijk klassiek uit. Mooi is dat onze jongeren erg betrokken zijn. We vertellen waar we voor staan en wat we in de achterliggende periode hebben bereikt. Zo laten we zien dat onze inbreng weldegelijk effect heeft.”

Dus geen Amerikaanse toestanden waarbij de persoon belangrijker is dan de inhoud. Tiemstra: „Die inhoud staat bij ons inderdaad voorop, maar de lijsttrekker speelt daarin wel een rol. Hij is toch degene die de boodschap moet overbrengen, ook straks in de raad.”

Of zijn portret de verkiezingsposters zal sieren, weet Tiemstra nog niet. „Onze affiches zullen net zo zijn als het imago van de partij: sober en herkenbaar. Juist dat geeft ons bestaansrecht in de raad, te zijn als een zoutend zout.”

Dit is de derde aflevering in een serie over de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer