Binnenland

Toeren op een motor over grind, gruis en gravel

Met een brullende machine ­onder je achterwerk op zoek naar nieuwe horizonten. Ten diepste de droom van veel jongens. Een motorvakantie is echter minder simpel dan het lijkt.

Gert Janssen
3 July 2009 10:54Gewijzigd op 10 July 2024 10:58
Een motorvakantie is minder simpel dan het lijkt. Foto VidiPhoto
Een motorvakantie is minder simpel dan het lijkt. Foto VidiPhoto

Even snel je bagage in de achterbak deponeren, is er niet bij. Het selecteren en uitbalanceren van de spullen die je meeneemt, vereist denkwerk en een goede voorbereiding, zeker als het vervoermiddel een relatief klassieke Honda Shadow VT600 is. Veiligheid voor alles.

Met enig gepuzzel is het gelukt om de speciale plunjebaal voor een motor (roltas) achter op de Honda te binden.

Het gebeurt maar zelden dat er iemand aan de spullen van een motorrijder komt tijdens een pauze onderweg. Potentiële dieven weten immers niet wie de eigenaar van de ‘bike’ is. En niemand krijgt graag ruzie met ‘Big Willem’.

In een van de leren zijtassen gaat een plastic jerrycan met wat extra benzine, want je weet maar nooit. Het is natuurlijk niet verstandig om die in de tas boven de uitlaat te zetten, want daar wordt het gloeiend heet.

Toeren in een groep is rekening houden met degene die voor je rijdt en met het achterop komende verkeer. Vrij zicht naar voren is van levensbelang. Je rijdt dan ook nooit direct en kort achter je voorganger, maar altijd op gepaste afstand in de baksteenformatie (de voorste rijdt rechts, degene daar achter links, en zo om en om).

Denemarken heeft prachtige en indrukwekkende motorroutes door de natuur en agrarische gebieden. Je ziet, proeft en ruikt het landschap. Er zijn echter ook vaak wegen met veel bochten en juist op die plekken grind, gruis en gravel. Snel bochtenwerk is dan ook volstrekt taboe. En een motorpak, ook al is het bijna 30 graden, is onmisbaar.

Die extra vakantiebeleving en het gevoel van vrijheid op een motor, heeft dus ook zo z’n nadelen. Zeker ook als er een wesp in je helm vliegt en vervolgens een bult achterlaat op je voorhoofd. Het is dan belangrijk om niet in paniek te raken en onverwachte bewegingen te vermijden, waardoor ook anderen in de problemen kunnen komen.

Wie rekening houdt met het onverwachte en onverantwoorde risico’s achterwege laat, heeft tijdens een motorvakantie de tijd van z’n leven.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Motorrijden

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer