Economie
„Vakantie in eigen land is trendy”

UTRECHT ( ANP) – Vier organisaties zijn dinsdag begonnen met een campagne om vakanties in eigen land extra onder de aandacht te brengen.

De campagne heeft tot doel het binnenlands toerisme te bevorderen en te laten zien dat Nederland een goedgeprijsde, aantrekkelijke bestemming is met een uitstekend en gevarieerd aanbod.

Volgens directeur Jos Vranken van het Nationaal Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is het toerisme voor veel ondernemers en regio’s een belangrijke markt.

Vranken hoopt dat met de campagne de groei doorzet. Vorig jaar ging het om bijna 18 miljoen binnenlandse korte en lange vakanties. Door de economische crisis is de verwachting dat er misschien meer belangstelling komt voor vakanties wat dichter bij huis. De initiatiefnemers zeggen dat vakantie in eigen land weer „hot en trendy” is.

„Uit allerlei onderzoeken blijkt dat vrije tijd erg belangrijk is voor veel mensen. Zij vragen om veel activiteiten. Daarom is het goed dat er nu een samenwerking van de grond komt om het aanbod compleet en gevarieerd te maken”, zegt Joep Thönissen van Recron, de overkoepelende organisaties van recreatiebedrijven. „Deze campagne van het NBTC, VVV Nederland, Koninklijk Horeca Nederland en Recron biedt fantastische mogelijkheden om gezamenlijk de Nederlandse consument beter en completer te bereiken.”

Via de site defamilielekkerweg.nl kunnen gezinnen zich aanmelden voor gratis bezoekjes in Nederland gedurende een halfjaar.

Ze krijgen dan onder meer een auto en een camera mee om verslag te doen van hun ervaringen. Half februari wordt het „leukste gezin” uitgekozen dat op pad mag gaan.

Dat gezin begint de rondreis in Friesland. Het bezoekt de mooiste, leukste en interessantste plekjes in deze provincie. Het „leukste gezin” gaat onder meer naar natuurgebieden, attractieparken, maar ook bungalowparken en horecagelegenheden krijgen bezoek.

Op de Vakantiebeurs in Utrecht gaf tv-presentator John Williams gisteren aftrap voor de campagne.

De reisbranche zegt ook de komende jaren steeds meer aandacht te willen besteden aan duurzaam toerisme.

De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en tal van andere organisaties presenteerden daarom gisteren op de Vakantiebeurs in Utrecht allerlei initiatieven om vakantiegangers rekening te laten houden met milieu, mensen, natuur en cultuur.

Veel partijen hebben zich verenigd in de Vereniging voor Duurzaam Uitgaand Toerisme.

De ANVR wil vakantievierders het gevoel geven verantwoord op reis te gaan. De bedoeling is dat de toerist niet alleen kijkt naar de manier van vervoer, maar ook oog heeft voor de lokale omstandigheden en daar rekening mee houdt.

Zo zijn er tips om afval te verminderen, de airconditioning van de hotelkamer uit te zetten als je weggaat en te eten en drinken bij lokale gelegenheden. Op die manier krijgt de plaatselijke economie een impuls.

Medewerkers van reisbureaus krijgen volgens de ANVR de komende tijd training om de duurzaamheid van het toerisme onder de aandacht van klanten te brengen.

Duurzaam op vakantie gaan betekent onder meer rekening houden met de leefomstandigheden van de bevolking en de natuur. Daarom komt Milieu Centraal met de site ikhebzininvakantie.nl. Daarop staan tips voor een ‘groene’ vakantie.

Ook Travel Foundation Nederland (TFNL) presenteerde zich gisteren op de Vakantiebeurs in Utrecht. De organisatie zet zich in om natuur en cultuur op vakantiebestemmingen te behouden voor volgende generaties. Dat gebeurt in samenwerking met reisorganisaties en lokale ondernemers en gemeenschappen.

Op de TFNL-stand kunnen bezoekers hun Vakantiebeurs Voetafdruk berekenen. Door de beantwoording van vragen over hun reisplannen komen ze er achter hoe duurzaam hun vakantie is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer