„Streekvervoer maandag plat”
Reizigers moeten ernstig rekening houden met een totale staking in het streekvervoer in grote delen van het land. Die begint maandag en het is volstrekt onduidelijk hoe lang ze gaat duren.
Dinsdag bleek dat de Tweede Kamer en het kabinet geen rol voor zichzelf zien weggelegd bij het oplossen van het slepende cao–conflict in het streekvervoer.
In een debat riep de Socialistische Partij staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) vergeefs op om de regie te nemen en nieuwe stakingsacties te voorkomen. „Dat ben ik niet van plan", reageerde de bewindsvrouw. „Ik wil de verantwoordelijkheden daar leggen waar ze horen te liggen".
Huizinga wilde evenmin iets weten van een pleidooi van de vakbond FNV Bondgenoten voor een eenmalige financiële injectie van 100 miljoen euro voor het streekvervoer. „Dat is domweg staatssteun", constateerde de politica. Ze erkende wel dat de sector krap bij kas zit door bezuinigingen, hoge dieselprijzen en accijnsverhogingen, maar weigert de portefeuille te trekken.
Kamerleden pleiten nog voor de inzet van externen om de partijen nader tot elkaar te brengen. De namen van OV–ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven en Jan Franssen van het IPO, de koepelorganisatie van provincies, vielen. Maar na afloop van het debat bleek dat de werkgevers en de vakbonden hierover niet op één lijn zitten en dat deze optie dus op dit moment geen serieuze kans maakt.
Begin april liepen de onderhandelingen over een nieuwe cao in het streekvervoer vast. Sindsdien voeren buschauffeurs actie. Deze week rijden buiten de ochtend– en avondspits geen streekbussen in grote delen van het land op dinsdag, woensdag en donderdag.
De acties brengen de werkgevers en vakbonden nog niet nader tot elkaar. De verhoudingen zijn belabberd en vanaf maandag blijven de bussen permanent in de remise. De vakbonden zeggen dat de chauffeurs pas weer gaan rijden, als er zicht is op een oplossing voor de cao–patstelling.
Deze week hebben de acties nog een iets publieksvriendelijker karakter. Honderden buschauffeurs voeren de komende dagen ’voortuinacties’ bij de werkgevers op de stoep. Vanuit de werkgevers klonk de afgelopen week het geluid dat de stakingen van de chauffeurs „achtertuinacties" zouden zijn. Daarmee werd geïnsinueerd dat de chauffeurs formeel staken, maar in feite genieten van vrije tijd in hun tuin.