Economie

Kersvers en ingeschreven op de mooiste datum ooit

Jan Keuken (19) is ondernemer. Soms stoot hij zijn neus, maar zijn ondernemersgeest geeft niet op. Het blijft kriebelen.

11 January 2008 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 05:26
Jan Keuken. Foto RD, Sjaak Verboom
Jan Keuken. Foto RD, Sjaak Verboom

Vandaag deel 2: de start.

LIENDEN - Als product voor hun kersverse onderneming kozen Jan Keuken en zijn medevennoten voor wijn uit de Franse Durasstreek.

„Op 25 juni 2007 schreven we ons in bij de Kamer van Koophandel. Mooie datum hè, 25 juni?

Inschrijven bij de KvK heeft niet veel om het lijf. Het kan zodra je achttien bent. Er is wel een aantal voorwaarden, zoals dat je optreedt voor eigen rekening en risico en dat je winst wilt maken. Je betaalt 68 euro, je gegevens komen in het Handelsregister en je krijgt informatie over je branche. Dat is eigenlijk alles wat de Kamer van Koophandel voor je doet.

Bij de bank registreerden ze ons als zakelijke klant. Daar geven ze een informatiepakket mee en krijg je een eigen adviseur. Dat is alles. Een ondernemingsplan hoefde niet. We hadden nog geen vreemd vermogen nodig. Stel dat we geld tekort kwamen of meer wilden investeren, dan zouden we zo’n plan moeten maken. Maar we begonnen klein, met de gedachte: de bank is er en we kúnnen erheen.

We maakten wel een plan van aanpak, een lijst met actiepunten voor onszelf. Je kunt alles tegelijk willen, maar dan doe je de dingen half. Ooit kan de eierkoker weer uit de ijskast komen om ons oorspronkelijke plan verder uit te bouwen: producten op de markt brengen die het werk in en om de keuken makkelijker maken. Maar eerst de wijn.

Hoe verder? Hoe gaven we dit handen en voeten?

We startten een webwinkel, www.duraswijn.eu. We hadden nog niet de capaciteit om ons hele dagen met het bedrijf bezig te houden. Twee van de vier vennoten waren bezig met afstuderen en trokken zich terug; de andere twee werken fulltime.

Voor de webwinkel schakelden we een extern bureau in. Dat is het voordeel als je een minionderneming hebt gerund, je hebt allerlei contacten. Overal vertrek je met een stapeltje visitekaartjes. Zo kwamen we bijvoorbeeld aan het reclamebureau.

Je kunt denken: zo’n website maak je even, maar daar komt wel meer bij kijken. Het begint met het registreren van een domeinnaam. Dan wordt het technische frame opgezet. Vervolgens is er een webwinkelapplicatie nodig, waardoor mensen kunnen bestellen en betalen. En ten slotte wordt er een betaalsysteem aan gekoppeld - iDEAL, dat is efficiënt en veilig. Als winkelier krijg je een melding dat een bestelling is betaald. De grote Nederlandse banken ondersteunen het systeem.

Stel je voor, tien jaar geleden hadden we nooit zoiets kunnen doen. Vroeger betaalden mensen de tijd dat ze op het internet zaten per telefoontik. Dan was het: snel even die website bekijken - en weg.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer