Vakbonden hebben 5 pagina’s met klachten over Qbuzz in Friesland
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina’s aan klachten over het busvervoer van Qbuzz in Friesland naar de provincie gestuurd. Het gaat onder meer over veiligheid, gebrek aan materieel en niet werkende technologie. De bonden sluiten actievoeren niet uit als de situatie niet verbetert.
De vakbonden willen snel in gesprek met de provincie en Qbuzz. „Er moet snel duidelijkheid komen hoe u problemen gaat oplossen en welke actiepunten Qbuzz gaat nemen om de onrust weg te nemen.”
FNV noemt het „ongekend” dat er al meer dan honderd klachten zijn binnengekomen. Zo missen chauffeurs een dodehoekspiegel, regelmatig staat er geen bus klaar voor een chauffeur om mee te kunnen rijden en de communicatietechnologie werkt niet altijd.
Bij de klachten staat dat buschauffeurs door de situatie regelmatig moeten huilen. „Collega’s hebben geen plezier meer in het werk, er zijn er bij die serieus overwegen eerder te stoppen”, is een van de klachten. Ook zouden de geplande rijtijden veel te kort en daardoor onhaalbaar zijn. Doordat de ritten langer duren dan gepland, hebben de chauffeurs ook veel kortere pauzes, staat in de brief.
Qbuzz en gedeputeerde Matthijs de Vries zeggen open te staan voor een gesprek met de bonden. „Het is een gemiste kans dat de vakbonden niet eerst naar ons toe zijn gekomen voor een gesprek. We missen nu de context van deze klachten”, aldus De Vries. „Nog niet alles loopt zoals we willen, maar veel klachten zijn al opgelost.”
De Vries benadrukt dat de provincie alle klachten „heel serieus neemt”. „We toetsen alle klachten en zijn hier al over in gesprek met Qbuzz.” De bestuurder zegt dat de provincie op meerdere manieren de kwaliteit checkt, onder meer met zogeheten mystery guests.
Volgens Qbuzz komen veel problemen doordat de bussen erg laat geleverd zijn en ook nog niet alle onderdelen, zoals cameraspiegels, er zijn. De vervoerder is in december begonnen met het busvervoer in Friesland en zegt dat alle bussen „veilig en verantwoord” rijden en dat Qbuzz en de bonden snel in gesprek gaan met elkaar. „Hoewel we nu door een uitdagende fase gaan, hebben we veel vertrouwen in de toekomst.”