Economie

Hogere omzet detailhandel, in supers wel daling

De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien.

ANP
6 January 2025 06:53Gewijzigd op 6 January 2025 07:33

De totale omzet in de detailhandel ging in die maand, met het koopjesfestijn Black Friday, met 2,2 procent omhoog. Het verkoopvolume, oftewel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Via webwinkels werd online 1,8 procent meer omgezet.

In non-food nam de omzet met 4,4 procent toe en lag het volume 3,2 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 2 procent en kromp het verkoopvolume met 5,9 procent. De omzet van supermarkten lag 3 procent lager. De omzet van speciaalzaken steeg 4,6 procent.

Sinds 1 juli van vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.

Winkels voor recreatieartikelen, consumentenelektronica en witgoed, doe-het-zelfartikelen, kleding en schoenen en drogisterijproducten hebben in november meer omgezet dan een jaar eerder. Winkels in meubels en woninginrichting draaiden minder omzet.

Volgens het CBS zijn de cijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7 procent hoger dan een jaar eerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer