Stichting Nedersaksenlijn is benieuwd naar andere mogelijkheden
De Stichting Nedersaksenlijn noemt het jammer dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om het geld van de Lelylijn niet in te zetten voor de Nedersaksenlijn. „In onze ogen was het de meest logische mogelijkheid”, aldus woordvoerder Roel Barkhof. „We zijn benieuwd welke andere mogelijkheden worden besproken.”
De Nedersaksenlijn is een voorgestelde directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Daarvoor moet 44 kilometer spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen. De kosten worden geschat op 1,7 tot 3 miljard euro. De Lelylijn - tussen Lelystad en Leeuwarden en Groningen - is een complexer en nog veel duurder project, waarvoor 3 miljard euro is gereserveerd. Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) had het idee om het gereserveerde geld van de Lelylijn te gebruiken voor de bouw van de Nedersaksenlijn. Barkhof denkt dat dit de Lelylijn ook had geholpen, doordat de overheid dan uiteindelijk meer inkomsten zou genereren rond de Nedersaksenlijn.
„Een compromis leek binnen handbereik”, zegt de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema, die samen met wethouders van oostelijke gemeenten hiervoor pleitte. „We willen dat er snel een praktische stap wordt gezet. Dit leek zo’n stap te zijn, door geld uit het potje voor de Lelylijn te gebruiken om de Nedersaksenlijn mogelijk te maken en dan door te sparen voor de Lelylijn. Maar deze motie maakt dat lastig. Ik hoop dat de staatssecretaris op een andere manier toch geld weet te vinden.”
Voor vrijdag staat een bestuurlijk overleg gepland tussen Jansen en de betrokken regionale bestuurders. Het is onduidelijk of dat gesprek doorgaat na de ontwikkelingen in de Tweede Kamer.