Klacht Consumentenbond over ‘oneerlijke’ krimpflatie afgewezen
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Consumentenbond ongelijk gegeven in zijn klacht over krimpflatie, het verschijnsel waarbij supermarktproducten even duur blijven, maar minder inhoud bevatten. „De commissie kijkt alleen naar de nieuwe verpakking. Zij zegt niet te kunnen oordelen of een onopvallende verkleining van de inhoud misleidend of oneerlijk is”, aldus de bond. „Maar wij blijven het verwerpelijk vinden als fabrikanten en supermarkten stiekem minder in een verpakking stoppen, zonder de prijs te verlagen.”
Meer dan een jaar geleden kondigde de consumentenorganisatie aan naar de rechter te stappen vanwege de „oneerlijke” krimpflatie, waarover de bond in de afgelopen jaren honderden klachten van consumenten ontving. „Gesprekken hierover met fabrikanten en supermarkten leverden niets op”, stelt de Consumentenbond. De voorbeelden die de bond voorlegde aan de RCC betroffen Coronabier (van 355 ml naar 330 ml), Van Melle toffees (van 275 gram naar 225 gram) en De Ruijter hagelslag. Bij laatstgenoemde werd de verpakking 14 procent groter, maar de inhoud bleef gelijk.
De organisatie zegt inmiddels wel te zien dat veel producten langzaam weer wat goedkoper worden. „En dat krimpflatie veel minder voorkomt. Wij blijven krimpflatie aan de kaak stellen. Door nieuwe verkapte prijsverhogingen te verzamelen en consumenten daarover te informeren”, aldus de bond.