KNRM geeft grootste werfopdracht ooit
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) breidt de vloot uit met twaalf nieuwe reddingsboten. Niet eerder in de 200-jarige historie van de KNRM werd zo’n grote opdracht gegeven.
De boten worden vanaf 2026 bij twee Nederlandse werven gebouwd. Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. in Woudsend en Habbeké Shipyard B.V. in Hoorn kregen in 2020 al de opdracht voor acht nieuwe boten, waarvan er vier nog in aanbouw zijn. De nieuwe opdracht is een vervolg hierop, aldus de KNRM. Met de bouw is een investering gemoeid van circa 20 miljoen euro.
Alle reddingsboten worden bekostigd uit verschillende schenkingen, nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM. Ook de naamgeving van de zogeheten Van Wijkklasse-reddingsboten is afkomstig van de schenker die het grootste deel van de bouwkosten heeft gedoneerd.
**** De twaalf reddingsboten zijn bestemd voor reddingsstations in Wijk aan Zee, Zandvoort, Harlingen, Enkhuizen, Cadzand, Hansweert, Urk, Terschelling, Westkapelle, Ter Heijde en Noordwijk. Plus één reddingsboot voor de reservevloot, die bij onderhoud van een schip als vervanger wordt gebruikt.
„De twaalf te bouwen reddingsboten zijn een doorontwikkeling van de bestaande reddingsbootklasse (Valentijnklasse) van 10 en 11 meter, die de KNRM sinds 1990 in de vloot heeft”, legt de KNRM uit.
De oudste reddingsboten zijn, met hun bijna 30 jaar, toe aan vervanging. Deze zogenaamde rigid inflatabl boats (RIB, rubberboten met vaste romp) worden door de redders die ermee varen geroemd om hun zeewaardigheid. De reddingsboten hebben een topsnelheid van 60 km/uur, zijn onder alle weersomstandigheden inzetbaar en kunnen uit zichzelf terug kantelen na het kapseizen.