Campagne Platform Zorg voor Leven geweerd om „te veel negatief commentaar”
De campagne ”Jij mag er zijn”, die tijdens de Week van het Leven op scholen en universiteiten getoond werd, is geweerd vanwege „te veel negatief commentaar”.
Dat maakte het Platform Zorg voor Leven, de organisator van de Week van het Leven, donderdag bekend. Sinds zaterdag 9 november hingen er op in totaal 23 universiteiten, mbo- en hbo-instellingen en middelbare scholen abri’s van de Week van het Leven. Op de digitale reclameposters is een afbeelding te zien met daarop in witte letters de tekst ”Jij mag er zijn. En elk ongeboren kind ook!” met een verwijzing naar een bijbehorende commercial.
Platform Zorg voor Leven kreeg volgens woordvoerder Chris Develing dinsdagmorgen bericht dat de exploitant de campagne had stopgezet. Vrijwel alle scholen en universiteiten zouden „te veel negatief commentaar” krijgen op de campagne-uiting, aldus Develing. „Ons is verteld dat nagenoeg alle onderwijsinstellingen de exploitant om die reden dringend verzocht hebben te stoppen met deze campagne.” Of het verzoek van studenten, docenten of bestuur kwam, weet Develing niet.
De woordvoerder wijst erop dat Platform Zorg voor Leven de campagne vooraf heeft getoetst aan de Nederlandse Reclame Code (NRC). „In artikel 2 van de NRC staat onder meer dat de uiting in overeenstemming moet zijn met de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. Deze reclame is op basis daarvan door de exploitant akkoord bevonden.”
De betreffende exploitant, Clear Channel Nederland, geeft desgevraagd aan de richtlijnen van de Reclame Code Commissie (RCC) te volgen als het gaat om „uitingen in onze objecten”. Hoewel Clear Channel Nederland bevestigt de campagne eerder te hebben goedgekeurd volgens de richtlijnen van de NRC, bleek er volgens de exploitant „bij nader inzien aanzienlijke weerstand vanuit de scholen zelf, waarbij schermen zijn uitgeschakeld”. Volgens Clear Channel Nederland vonden de betrokken onderwijsinstellingen „de inhoud van deze specifieke uiting ongeschikt voor een locatie waar jonge scholieren de belangrijkste doelgroep vormen”.
Het bedrijf geeft aan geen details te kunnen delen over de aard van de klachten, maar die wel „zeer serieus” te nemen. „Gezien de aard en met name de locatie –in scholen– van de uitingen en het sterke bezwaar vanuit de onderwijsinstellingen, hebben wij besloten deze campagne stop te zetten.”
Fatsoen
Bert-Jan Heusinkveld, voorzitter van het Platform Zorg voor Leven, zegt „ten zeerste te betreuren” wat er is gebeurd. „Dat onderwijsinstellingen deze liefdevolle campagne monddood maken is ongekend. Temeer omdat in meerdere scholen en universiteiten wél ruimte wordt gegeven aan allerlei controversiële maatschappelijke boodschappen. Dat zegt iets over waar Nederland staat als het gaat om vrijheid van meningsuiting.”
Volgens Heusinkveld, ook directeur van NPV – Zorg voor het Leven, is er sprake van ongerechtvaardigd onderscheid. „Waarom wordt er met twee maten gemeten? Hebben we nog de vrijheid om een positieve, inclusieve boodschap vóór het ongeboren leven uit te zenden?”
„Hebben we nog de vrijheid om een positieve inclusieve boodschap vóór het ongeboren leven uit te zenden?” - Bert-Jan Heusinkveld, voorzitter Platform Zorg voor Leven
Vervolgstappen
Platform Zorg voor Leven heeft er bij de exploitant op aangedrongen de gemaakte afspraken voor het tonen van de campagneboodschap in scholen en universiteiten alsnog na te komen. „Op basis van het antwoord op die vraag beraden we ons op mogelijke vervolgstappen”, aldus Develing. Clear Channel Nederland geeft aan nog geen uitspraak te kunnen doen over het verzoek vanuit Platform Zorg voor Leven.
De SGP en de ChristenUnie hebben inmiddels bij Platform Zorg voor Leven aangegeven Kamervragen over de kwestie te zullen indienen.