Niet alle bedrading is al weggewerkt en een aantal plantenbakken moet nog gevuld. Toch blaakt het ruime en gloednieuwe pand van STH Automatisering van rust, reinheid en regelmaat. Maar onzichtbaar voor het oog schieten miljarden bits en bytes heen en weer tussen klant en de Nijkerkse automatiseerder.
Het gaat goed met het snel gegroeide ICT-bedrijf, vertellen de directieleden Koos Thierry (oprichter) en Christaan Bos. Het begon ooit allemaal op een zolderkamertje in Hoevelaken, waar Hoornbeeckstudent Koos Thierry computers bouwde en installeerde voor familie, vrienden en buren. In 2002 bleek daar een fulltime baan in te zitten; in datzelfde jaar werd ook Christaan Bos binnengehaald en kregen beide jongeren een kantoortje bij het bekende muzieklabel STH Records. Vader Dolf was in eerste instantie mede-eigenaar. Twee jaar later werd de jonge onderneming losgemaakt van STH Records en gingen beide computerfanaten verder onder de naam STH Automatisering. Het eerste personeelslid trad in 2006 in dienst.
Snel
Vanaf dat moment ging het snel. „In 2007 kwam het bedrijf mede op naam van Christiaan te staan, want als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Het bouwen van websites hebben we toen afgestoten en we hebben ons volledig gericht op kantoorautomatisering, inclusief telefonie. Dat resulteerde in een jaarlijkse groei van het aantal klanten, medewerkers en omzet. Met name de laatste twee jaar is het aantal personeelsleden flink toegenomen. Dat is ook het gevolg van fusies in de sector en daardoor een cultuuromslag bij collegabedrijven. Veel werknemers zochten een andere baan. Bij ons zijn de lijntjes kort en krijgt personeel veel verantwoordelijkheid.”
Het splinternieuwe kantoor in Nijkerk aan de Arkerpoort 24 is gebouwd op toekomstige groei. „Groter worden is voor ons geen doel op zich, maar om een gezond bedrijf te blijven is dat wel nodig. Onze intentie is niet ons eigen product aan de man brengen, maar ons te verplaatsen in de klant en wat hij nodig heeft. Dat is onze kracht. Verder proberen we elke dag onze dienstverlening te verbeteren. Daarom werken we ook met kleurenteams, zodat iedere klant bij ons zijn eigen contactpersoon heeft.”
Tandartsen
De clientèle van STH bestaat voornamelijk uit ondernemingen met tussen de vijf tot tachtig werkplekken. „Dat varieert van bouwbedrijven tot zorgcentra en van tandartsen tot administratiekantoren. Bekende klanten zijn bijvoorbeeld de Reformatorische Omroep en Refoweb. Deze bedrijven en organisaties hebben vaak geen eigen ICT-dienst. Wij zijn dan hun helpdesk en verzorgen internetverbinding, netwerk, telefonie, softwareondersteuning en beveiliging van dit alles. Zo maken we het eenvoudig voor ze en begeleiden het hele proces.”
„Het grootste probleem voor organisaties en bedrijven is dat hackers steeds geniepiger te werk gaan” - Koos Thierry, oprichter STH Automatisering
Dat is een groeiende uitdaging, signaleren Thierry en Bos. Thierry: „Het grootste probleem voor organisaties en bedrijven is dat hackers steeds geniepiger te werk gaan. Zo wordt bijvoorbeeld eerst telefonisch contact gelegd met de vraag om een offerte. Als bevestiging volgt dan een mail met een link van de zogenaamde klant. Wie dat opent, krijgt vervolgens te maken met gijzelsoftware. Zelfs binnen de ICT-wereld klikt 70 procent van de medewerkers zomaar op een link in een mail, zo blijkt uit onderzoek. Dus bij doorsnee bedrijven ligt dat percentage nog hoger. Mensen gebruiken vaak ook hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites. Wij proberen personeel en directie van bedrijven meer bewust te maken van de enorme gevaren die online op de loer liggen.”
STH Automatisering bestaat dit jaar precies twintig jaar. „In januari 2025 hopen we dat te vieren met een open huis in het nieuwe pand.”
rd.nl/dezaak