„Salomo kun je ook een influencer noemen”
Wekelijkse blik op de kerkelijke bladen en blogs, aangevuld met citaten uit de kerkelijke wereld.
Ziet u overeenkomsten tussen hoe influencers vandaag invloed uitoefenen en predikanten uit het verleden?
„Er zijn altijd mensen geweest die invloed hebben, ook binnen de kerk. Iemand als ds. G.H. Kersten kun je gerust een influencer van formaat noemen, in de tijd dat de grondstructuren van de Gereformeerde Gemeenten werden gelegd. Waarom moest De Saambinder (als influencerkanaal) er komen? Wat heeft hij daarin niet geschreven op theologisch en kerkordelijk gebied om invloed uit te oefenen! Salomo, met zijn boek Prediker waarin hij zich op jongeren richt, kun je ook een influencer noemen. Hij legt zijn eigen leven open, om te waarschuwen voor de ijdelheid, het najagen van aardse zaken en het zoeken van de Heere. Het verschijnsel influencer is zo oud als de wereld, al is het begrip zelf een vondst van deze tijd en verschilt de manier waarop invloed wordt uitgeoefend per periode. Tegenwoordig is het podium veel groter: iedereen kan een YouTubekanaal of podcast beginnen.”
Hoe zouden Bijbelse figuren zoals Mozes of Paulus hun boodschap overbrengen als zij in het tijdperk van sociale media leefden?
„Dat is een lastige vraag. Ik kan niet in het denken van Mozes kruipen om te zeggen hoe hij zijn boodschap vandaag zou brengen. Maar ik weet wel dat de Bijbelse opdracht om zoutend zout in de wereld te zijn nog steeds geldt. Het leven van een christen is voor veel niet-christenen de enige Bijbel die ze hebben. We moeten ons afvragen welke invloed er van ons uitgaat als anderen ons zien. Er zijn veel schadelijke influencers in de kerk: mensen die op zondag netjes in de kerk zitten, maar in hun leven bepaald geen visitekaartje voor de kerk zijn.”
Wat adviseert u jongeren die merken dat ze veel tijd besteden aan sociale media?„Zoek naar evenredigheid in je tijdsbesteding. Dat vraagt discipline. Het is heel makkelijk om je tijd te geven aan sociale media en je daarin te verliezen. Maar realiseer je dat de tijd die je daaraan besteedt ook verloren genadetijd is. Jouw denken moet niet doordrenkt worden met de tijdsgeest, maar het Woord moet echt een plaats in jouw leven hebben. Anders wordt jouw geweten afgestompt en verdwijnt het eeuwigheidsbesef. Jouw smaak wordt dan gevormd door de tijdsgeest, wat uiteindelijk schadelijk is voor je ziel. Het belangrijkste is dat er een wonder nodig is, want de tijdsgeest komt niet alleen van buiten tot ons, maar zit diep in ons. Wedergeboorte is de eerste levensvoorwaarde. Dan kom je wezenlijk onder een andere invloed te staan.”
Influencers zijn voorbeeldfiguren voor jongeren. In welk opzicht probeert u als dominee een voorbeeldfiguur te zijn?„Ik vind mezelf bepaald niet voorbeeldig, maar ik probeer wel voor te leven en mee te geven dat een leven met de Heere het beste is wat er is. En dat het navolgen van de zonde, de wereld en ons eigen boze hart uiteindelijk altijd een bittere vrucht voortbrengt. Dat heb ik door schade en schande ook ervaren, maar met de Heere ben ik nog nooit beschaamd uitgekomen. Dat is iets wat ik ook naar jongeren toe wil uitdragen.”
Lukt dat ook als het geestelijk donker is?
„Juist dan kun je misschien wel het beste goed van de Heere spreken, want dan heb je geen letter goeds van jezelf te vertellen. Dan krijgt het juist diepte vanuit de verwondering dat de Heere je nog verdraagt. Die boodschap leg ik graag aan jongeren voor: dat de Heere goed is, niet voor lieve godsdienstige mensen, maar juist voor slechte mensen. Niet voor geslaagde mensen, maar voor mislukte mensen.”
Daniël, jongerenblad van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten, sprak met ds. A.T. Huijser uit Rijssen over de invloed van influencers.