BinnenlandRegeldruk
Medewerker langdurige zorg besteedt ruim een derde van werktijd aan administratie

Medewerkers in de langdurige zorg zijn in 2024 gemiddeld 36 procent van hun tijd kwijt aan administratie. Dat ligt 13 procent hoger dan de tijd die medewerkers acceptabel vinden voor deze taken.

Personeel in de langdurige zorg is gemiddeld ruim een derde van de werktijd kwijt aan administratie. beeld RD, Anton Dommerholt
Personeel in de langdurige zorg is gemiddeld ruim een derde van de werktijd kwijt aan administratie. beeld RD, Anton Dommerholt

Dat blijkt uit een enquête door Adviesbureau Berenschot onder ruim 3600 mensen die werken in de gehandicaptenzorg (ghz), de geestelijke gezondheidszorg (ggz), in een verpleeg- of verzorgingshuis of de thuiszorg (vvt). Medewerkers in de ggz zijn 37 procent van hun tijd kwijt aan administratie; in de ghz en vvt gaat het om 35 procent. Hoe meer iemand werkt, hoe meer tijd hij procentueel kwijt is aan administratie. Zo besteedt iemand met een contract van maximaal 16 uur zo’n 29 procent van zijn werktijd aan administratie, terwijl dat bij iemand met een contract van 36 uur om 41 procent gaat.

De tijd die deze zorgmedewerkers kwijt zijn aan administratieve taken, is de afgelopen jaren vrijwel gelijk gebleven. Berenschot voert het onderzoek sinds 2016 uit. In dat jaar ging het om een kwart van de totale werktijd, tot 2019 steeg dit naar 35 procent. Hoewel dit cijfer sindsdien redelijk stabiel is, zegt in 2024 zo’n 57 procent van de medewerkers dat de administratieve werklast het afgelopen jaar is gestegen. Zo’n 34 procent zegt dat deze gelijk is gebleven en slechts 4 procent zegt dat deze is gedaald.

Ruim acht op de tien medewerkers vinden de administratieve taken enigszins (62 procent) of zeer (20 procent) belastend. In de ggz vindt slechts 13 procent van de medewerkers de administratie niet belastend. Wel is in deze sector het aantal mensen dat de administratie zeer belastend vindt, sinds 2016 ruim gehalveerd (van 54 naar 26 procent). Medewerkers onder de 25 jaar en boven de 60 jaar ervaren de administratieve druk het minst vaak als belastend.

Zorgmedewerkers zijn de meeste tijd kwijt aan het aanmaken en bijhouden van het elektronisch cliënten- of patiëntendossier of zorgplan, met het opstellen van rapportages over begeleiding, en met overleg en overdracht.

Aan medewerkers is ook gevraagd hoe ze denken dat de administratieve druk kan worden verminderd. Ze noemen het vaakst ”balans kwaliteit en verantwoording: alleen het noodzakelijke rapporteren” (23 procent). Andere oplossingen die genoemd worden, zijn het verminderen van het aantal registraties (16 procent) en het inrichten van een aparte administratieve ondersteuning (14 procent). Zo’n 9 procent van de medewerkers ziet in digitalisering en standaardisering een mogelijke oplossing om de administratieve druk tegen te gaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Ouderenzorg

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer