CvdM: nieuwsorganisaties dreigen voeling met jongere te verliezen
Nieuwsorganisaties moeten op korte termijn duidelijker aanwezig zijn op sociale media. Dat stelt het Commissariaat voor de Media (CvdM) in een onderzoek naar jongeren, nieuws en sociale media. In het rapport stelt het CvdM dat wanneer dit niet gebeurt, nieuwsorganisaties voeling met toekomstige nieuwsgebruikers dreigen te verliezen.
Volgens het rapport hebben jongeren wel interesse in het nieuws en vertrouwen en kennen veel jongeren de grote Nederlandse nieuwsmerken. Maar het gebruik daarvan blijft achter omdat die nieuwsmerken niet of nauwelijks op sociale media aanwezig zijn met een op jongeren gerichte aanpak. „Op deze manier houden veel nieuwsmerken geen voeling met toekomstige nieuwsgebruikers en andersom”, staat in het rapport Jongeren, nieuws en sociale media, Een blik op de toekomst van het nieuws.
Naar aanleiding van het onderzoeksrapport worden een aantal aanbevelingen gegeven. Ten eerste moeten nieuwsorganisaties een eigen aanpak ontwikkelen om ook voor jongeren relevant en urgent nieuws zichtbaar, vindbaar en herkenbaar te maken. „Breken met journalistieke conventies en inzet van sociale media is daarbij noodzakelijk”. De onderzoekers opperen dat stimuleringsmaatregelen voor de nieuwssector voor specifiek op jongeren gerichte initiatieven onderzocht moeten worden.
Ook wordt gepleit voor het zo snel mogelijk reguleren van big tech en het stimuleren van nieuwswijsheid onder jongeren. Dat laatste betekent dat zij leren zien hoe professioneel gemaakt nieuws qua betrouwbaarheid onderscheiden kan worden van andere vormen van berichtgeving. „Hierbij moet extra aandacht zijn voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding”, aldus het CvdM.