De verwachte groei bij de verkoop van elektrische auto’s zet niet door. Hoe komt dat?
Van alle verkochte nieuwe auto’s in Europa was in juli dit jaar 12,1 procent volledig elektrisch aangedreven. In totaal werden er in juli 102.705 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. Dat is 11 procent minder dan vorig jaar die maand, toen het marktaandeel van ‘elektrisch’ nog 13,5 procent was.
De verkoopcijfers verschillen wel erg per land. Zo nam de verkoop van volledig elektrische auto’s in België, Nederland en Frankrijk toe. Noorwegen meldde maandag zelfs dat er nu voor het eerst meer elektrische auto’s dan benzineauto’s rondrijden op de Noorse wegen. Van de 2,8 miljoen geregistreerde personenauto’s zijn er in het Scandinavische land 754.303 elektrisch aangedreven.
De stijging in deze landen kon een forse verkoopdaling van bijna 37 procent in Duitsland niet compenseren. Dat land heeft de aanschafsubsidies voor elektrische auto’s plotseling stopgezet na een gerechtelijke uitspraak met dramatische gevolgen voor de verkoopcijfers.
Ook Nederland gaat in 2025 de aanschafsubsidie van 2950 euro per nieuwe elektrische auto schrappen. Dit jaar stelde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland nog 58 miljoen euro aan subsidie beschikbaar, waarvan er dinsdag nog 19,7 miljoen euro van over was.
Ook de subsidie van 2000 euro voor een tweedehands elektrische auto gaat eraan. Voor dat doel zat dit jaar 52,5 miljoen euro in de subsidiepot, waar nu nog 34 procent (bijna 18 miljoen euro) van over is.
Wat ook als een donkere wolk boven de eigenaren van elektrische auto’s hangt, is de motorrijtuigenbelasting. Jarenlang waren zij daarvan vrijgesteld, maar daar komt vanaf volgend jaar een einde aan.
Felipe Munoz, ”global analyst” bij marktonderzoeker JATO Dynamics hekelt het afschaffen van dergelijke stimuleringsmaatregelen. „Het gebrek aan duidelijkheid over de prikkels voor elektrische voertuigen blijft een barrière vormen voor consumenten die een elektrische auto overwegen.” Munoz noemt ook de hoge inflatie en rentetarieven als reden voor de afnemende vraag.
Ook zijn elektrische auto’s, ondanks de subsidie, nog steeds vrij duur. Daarom aarzelen consumenten om over te stappen. Tot nu toe zijn elektrische auto’s uit China nog relatief goedkoop. Maar er zitten importheffingen aan te komen waardoor het prijsverschil met niet-Chinese elektrische auto’s zal afnemen.
Grote autofabrikanten als Tesla voerden al een aantal keren prijsverlagingen voor hun elektrische auto’s door. Ze bereiken daarmee echter het tegenovergestelde effect. Consumenten vrezen relatief weinig voor hun elektrische auto terug te krijgen als ze hem eenmaal weer willen inruilen. Daarom laten ze de stekkermodellen liever staan.