EconomieKwestie
Moet je de auto van de zaak inleveren bij een burn-out? 

Julia heeft een leuke auto van de zaak die ze ook privé mag gebruiken. Helaas valt ze uit met burn-outklachten. Na een halfjaar ziekte moet ze de auto inleveren. Is dat terecht?

Jan Schreuders
beeld ANP, JEROEN JUMELET
beeld ANP, JEROEN JUMELET
Jan Schreuders. beeld RD, Henk Visscher

Een auto van de zaak: het is een leuke arbeidsvoorwaarde. Goed, je betaalt een bijtelling, maar je betaalt ook belasting over je salaris. Dat hoort erbij. Je hebt geen financiële zorgen over tanken en over tegenvallende onderhoudsbeurten. En je rijdt altijd zo goed als nieuw. Na vier jaar lever je de auto in en staat er weer een nieuwe voor de deur.

Mag de werkgever zo’n belangrijke arbeidsvoorwaarde bij langdurige ziekte eenzijdig wijzigen door de auto weer in te nemen? Julia zat ermee in haar maag. Als ze de auto moest inleveren, dan zat ze dus zonder en moest ze een andere kopen van haar spaargeld. Dat betekent niet alleen vaarwel spaargeld, het betekent ook flinke uitgaven aan tanken en onderhoud die ze anders niet zelf hoefde op te hoesten.

Nu had Julia een mobiliteitsregeling ondertekend. Daarin stond dat de auto in het geval van langdurige arbeidsongeschiktheid na zes maanden moest worden ingeleverd. Maar is dat wel een geldige afspraak? Want het loon moet bij ziekte toch twee jaar lang worden doorbetaald? Een auto van de zaak kan toch ook als loon worden gezien? Het is immers een arbeidsvoorwaarde die een flink bedrag aan geld vertegenwoordigt. En je betaalt er nota bene ook belasting over. Hoe zit het nu eigenlijk?

De wet zegt dat bij ziekte het loon in geld, dat iedere maand wordt voldaan, moet worden doorbetaald. Het gewone salaris inclusief componenten als vakantiegeld en ploegentoeslag dus. Een auto van de zaak vertegenwoordigt misschien wel een waarde in geld, maar het is geen periodiek geldbedrag. Dus valt de auto van de zaak niet onder het loon dat moet worden doorbetaald. Dat is helder: geen ‘doorbetaling’ van de auto bij ziekte.

Maar een auto van de zaak is wel degelijk een arbeidsvoorwaarde. En een arbeidsvoorwaarde mag toch niet eenzijdig worden gewijzigd? Een goed punt. Een arbeidsvoorwaarde mag niet zomaar worden gewijzigd tenzij partijen daar een geldige afspraak over hebben gemaakt. Zo’n afspraak is een van de redenen op grond waarvan een arbeidsvoorwaarde mag worden gewijzigd of beperkt. En laat Julia nu zo’n geldige afspraak hebben gemaakt in de mobiliteitsregeling die ze heeft ondertekend.  Dus ze moest terecht haar auto inleveren.

Maar wat als er nu geen mobiliteitsregeling of andere overeenkomst ligt? Dan wordt het ingewikkelder. Dan zou de werkgever de auto kunnen terugnemen als er in de arbeidsovereenkomst het beding is opgenomen dat de arbeidsvoorwaarden eenzijdig gewijzigd kunnen worden als de werkgever daar een zwaarwichtig belang bij heeft. Maar dan komen er juridisch iets meer haken en ogen bij kijken. Zit u in deze situatie en wilt u weten hoe het in uw geval zit? Laat er vooral een deskundige naar kijken.

De auteur is coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de christelijke vakorganisatie RMU.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer