Mens & samenlevingVakantievrienden
28 jaar na de vakantie nog steeds vrienden: We kwamen in de buurt van dit groepje te zitten en het klikte meteen

In 1996 ging Betty Schuit (56) uit Papendrecht, samen met een vriendin, met een Amicitiareis naar Noorwegen. Tijdens deze vakantie ontmoette zij haar latere man Gert, die inmiddels overleden is, en een aantal mensen met wie ze nu een vriendengroep vormt. Hoe is deze vriendschap ontstaan en hoe is het contact tegenwoordig?

Henrieke Boers
Betty, Tjalline en Rinette in Noorwegen in 1996. beeld Betty Schuit

Toen Betty en haar vriendin in 1996 de bus in stapten, ontmoetten ze al gauw een aantal van hun medereizigers: Diane Middendorp uit Werkendam, Rinette Mateman uit Aalten, Theo Romeijn uit Dordrecht, Tjalline Mannes uit Doetinchem en Gert Schuit uit Putten. „We kwamen in de buurt van dit groepje te zitten en het klikte meteen tussen ons”, vertelt Betty. „Het was een mooie reis. We gingen met de boot naar Noorwegen en daar verbleven we in een hotel in Hallingdal. Van daaruit maakten we uitstapjes. We bezochten bijvoorbeeld de fjorden in het Hallingdal, de waterval Vöringsfossen, het Myrdal en we maakten een boottocht naar Flåm. Verder gingen we op excursie naar een schapenboerderij, bezochten we het Vigelandpark in Oslo en hebben we veel gewandeld. Noorwegen is een prachtig land.”

Diane en Betty in Noorwegen, 1996.  beeld Betty Schuit

Reizen en uitjes

Met reisgenoot Gert had Betty een bijzondere klik. Na de reis naar Noorwegen kregen zij een relatie. „In het begin vonden we elkaar wel aardig, maar niet meer dan dat. Op een gegeven moment merkten we dat Wim Eradus, de reisleider, dacht dat er wat opbloeide tussen ons. Dus we gingen hem voor de gek houden, door bijvoorbeeld vaker elkaars gezelschap op te zoeken en naast elkaar te gaan zitten. De vriendengroep speelde dit mee. Na de vakantie kreeg ik van Gert een bericht dat hij foto’s van de vakantie had. Ik stuurde een kaart terug dat hij ze maar moest komen brengen. Dat deed hij en toen hij binnenstapte hadden we wonderlijk genoeg direct het gevoel dat het goed was. Op onze trouwkaart kwam ook te staan: ”Dit is van de Heere geschied en het is wonderlijk in onze ogen.” Zo hebben we dat ook echt ervaren. Onze relatie verliep voorspoedig. In augustus 1996 kwamen we terug van vakantie, in december van hetzelfde jaar zijn we verloofd en het jaar erop zijn we in september getrouwd.”

„„Toen Gert binnenstapte hadden we wonderlijk genoeg direct het gevoel dat het goed was.”” - Betty Schuit, vakantieganger

Gert en Betty hadden vanaf het begin goed contact met de vrienden. „Een paar weken voor onze bruiloft zijn we met de vriendengroep op vakantie geweest in Gees in Drenthe. Na ons trouwen zijn we met Rinette en Diane naar Italië geweest. We maakten er een rondreis en hebben alle toeristische trekpleisters gezien, zoals de toren van Pisa, de Sint-Pietersbasiliek en het Colosseum in Rome en andere culturele bezienswaardigheden. We hebben het er erg leuk gehad.”

Gert, Rinette, Betty en Diane tijdens een van hun gezamenlijke uitstapjes. beeld Betty Schuit

Een jaar later ging het echtpaar Schuit met Theo en zijn vrouw Hiske naar Zwitserland. Betty: „Dat was een Amicitiareis. De Zwitserse natuur is prachtig en we hebben leuke dingen meegemaakt tijdens die reis. Op een gegeven moment was de bus kapot en moest mijn man met zijn voet de versnelling weer op de juiste plek schoppen. Maar er gebeurden ook heftige dingen, want kort na deze reis is een medereiziger overleden. Het was fijn om daar, samen met de vrienden, over te kunnen praten.”

In de jaren erna spraken de vrienden regelmatig af. „We gingen geregeld dagjes uit en als er iemand jarig was, vierden we dat een poosje later door samen af te spreken voor een gezellige avond of een dag.”

„„De vrienden hebben Gert en mij als stel vanaf het begin af aan meegemaakt. Dat schept een speciale band.”” - Betty Schuit, vakantieganger

Steun

Toen Gert in 2021 overleed, waren de vrienden een grote steun voor Betty. „Ze kwamen meteen en hebben me echt ondersteund. Zij hebben Gert en mij als stel vanaf het begin meegemaakt en kennen hem net zo lang als ik. Dat schept een speciale band. We praten veel over hem en halen samen herinneringen op. Dat vind ik heel waardevol. Het is bijzonder dat je zo’n hechte vriendschap kunt overhouden aan een vakantie.”

Tjalline, Rinette en Diane tijdens een uitstapje. beeld Betty Schuit

Betty ziet haar vrienden nog steeds regelmatig. „Helaas ligt Kraggenburg een eind weg, dus Tjalline en haar man Henri zie ik wat minder vaak, ongeveer twee keer per jaar. Via WhatsApp hebben we wel contact. Met de anderen spreek ik regelmatig af. Hoewel het voor Theo uit Gouda nu anders is omdat hij, na het overlijden van Gert, de enige man is, maakt dat voor ons contact niets uit. We gaan bijvoorbeeld ieder jaar met z’n vijven naar de Beeldentuin in Garderen of we gaan samen richting Kraggenburg. Als er iemand jarig is geweest maken we daar een dagje van en af en toe spreek ik met Rinette en Diane af. Dan gaan we bijvoorbeeld naar Paleis Het Loo of een dagje naar de dierentuin.”

Het lijkt de vrienden leuk om nog eens samen op vakantie te gaan. „Naar Schotland, bijvoorbeeld. Dat lijkt me prachtig. Zo’n reis wordt voelt weer vertrouwd en wordt ongetwijfeld gezellig!”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl